Suksessterte med sjokoladekrem

Jeg er en stor fan av suksessterte, og en enda større fan av sjokolade. En kombinasjon av disse er jo en aldeles glimrende kake for meg! 


Til mandelbunnen;

4 eggehviter
150 g melis
150 g mandler
1/2 ts bakepulver

Sett stekeovnen på 175 grader.
Pisk eggehvitene stive. Så har du i melisen og pisker videre til det blir marengs.

Mal mandlene, og bland inn bakepulveret. Dette vender du inn i melisen, men gjør dette litt forsiktig og bruk gjerne en slikkepott, så bevarer du luftigheten i marengsen.

Ha bakepapir i bunnen av en kakeform (24 cm), og hell deigen oppi. Stekes i 30 min, midt i ovnen. La kaken avkjøles i formen, og tipp den deretter over på et kakefat så du enkelt kan fjerne bakepapiret.


Sjokoladekrem:

4 eggeplommer
130 g sukker
1,5 dl kremfløte
140 g meierismør
150 g kokesjokolade






Ha eggeplommer, kremfløte og sukker i en kjele og bland godt. Kok dette opp, og rør jevnlig så blandingen ikke klumper seg. La kremen småkoke til du merker at den tykner (viktig å fortsette å røre så det ikke svir seg), og ta kjelen av platen. 
Tilsett smør og sjokolade, og la dette smelte inn i den varme kremen. 
Rør i kremen så alt blir blandet godt, og la den deretter avkjøles litt før du har den over på kaka. Hvis jeg har litt knapt med tid, pleier jeg å sette kjelen i oppvaskkummen som jeg fyller med kaldt vann. Sett kjelen nedi der, og vips så er kremen avkjølt på null komma niks.

Pynt med det du ønsker; peanøtter, kokos, kakestrøssel etc.


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park