Svekaker fra Beiarn

En vakker sommerdag utfordret jeg husmoren i meg og tok fram takka for å lage svekaker. Dette er en tradisjonell kake fra Beiarn, og jeg mener oppskrifta har sin opprinnelse i Tverrånes. Det minner veldig om pannekaker, men litt søtere og helt nydelige med smør og sukker på.

Her er oppskrifta jeg brukte:

2 egg
4 ss sukker
Litt salt
2 ts hjortesalt
1,5 l melk

Hvetemel til røra er passe tykk
Litt smeltet smør for at røra ikke skal sette seg fast

Jeg brukte melk fra tanken i fjøset, det blir omtrent som H-melk. Jeg har også hørt at noen har litt surmelk og/eller rømme i røra, men dette har jeg ikke prøvd selv enda.

Det første jeg lærte da jeg skulle begynne å steke på takka, var at jeg burde ha en "prøvekake" først for å se om den satte seg fast. Men det tenkte ikke jeg på, og slang på 7-8 klatter med en gang. Og de satt så klart bom fast, så jeg måtte skru av takka og gi meg til å skrape av alt sammen. Deretter gjorde jeg det veldig enkelt; flytende Melange, og da var problemet løst. Og etter noen runder trengte jeg ikke dette heller, for da var takka blitt såpass innsmurt.



Svekaker til venstre, pannekaker til høyre. Det ble mye steking i dag!


Ha en fortsatt flott uke folkens :-)


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park