Ekstra grove bonderundstykker

I disse virustider er det godt å kunne koble ut tankene litt med baking. Det er så ofte jeg har vært på jakt etter oppskrifter på ordentlig grove rundstykker, men så blir jeg stadig skuffet over at de bare er det jeg kaller halv- grove. Nå skal det sies at jeg er en stor fan av grovbakst, og i følge en kollega av meg så ville mine rugbrød sprengt brødskalaen som er avbildet på butikkbrød siden det er "Tytjegrovt". 
Men er du glad i ordentlig grove herligheter, så er det bare å lese videre.

200 g hvetemel
350 g sammalt hvete, fin
50 g havregryn, lettkokte
1 ts havsalt
3 ½ dl vann
3 ss olje
1 pk tørrgjær
1 egg

Egg til pensling
Sesamfrø og oregano til pynt.


Jeg gjør dette så enkelt man kan få det; ha alle ingrediensene i en bakebolle, bruk kjøkkenmaskin og elt deigen godt sammen. Deigen skal slippe kantene av bollen med letthet, da er den enklest å jobbe med. Blir den for klissete kan du tilsette litt mer mel.

Dekk til bakebollen, og la deigen heve til dobbel størrelse. Siden dette er en såpass grov deig, så bør den få heve i minimum én time.

Når deigen har fått hevet nok, triller du passe store pølser og legger på et bakepapirkledt stekebrett. Jeg bruker et teflon- bakeark. Det er helt genialt for jeg kan bruke det om igjen og om igjen.

La rundstykkene etterheve i minimum en halv time. Sett stekeovnen på 220°.

Pensle rundstykkene med et sammenvispet egg, og dryss sesamfrø og oregano på. Jeg pleier å ta halvt om halvt med frø og krydder, det er ikke alle som er glad i det ene eller det andre, så som helgardering tar jeg noen av hver.

Stek rundstykkene midt i ovnen i 10- 12minutter.
Det gjør meg nerdete glad at sunn mat kan smake så godt! Det aller aller meste av pålegg blir godt på nystekte rundstykker.

Husk å ta vare på hverandre i denne krevende tiden vi er inne i, som Kong Harald sa:

"Sammen står vi i dette. Og sammen skal vi klare 
å komme gjennom det som ligger foran oss."

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Piknik i Hyde Park