Blomkålsuppe med skinke, vikingmelk og villmark

Det fine med selvinnsikt er at ikke bare er man klar over ens svakheter, men man velge å gjøre mye mer av sine styrker så man oftere opplever mestring og begeistring. Å be meg om å gjøre noe praktisk som inkluderer verktøy, kan fort bli både unyttig og komisk. Men mat, der snakker vi!

Så da jeg ble bedt med på tur med ønske om en enkel middagsrett, så hev jeg meg rundt.

Under forarbeidet følte jeg meg litt som kokken Eyvind Hellstrøm. Han ble en gang spurt hvordan han planla en dagsmeny hjemme. Og han nærmest fnøs av spørsmålet og sa at han planla dem ikke, han gikk ned på butikken og til ferskvareavdelingen og lot seg friste av det de hadde inne. Det kunne være ferske blåskjell, sei osv. Og så kjøpte han det som fristet mest, og var så ferskt som mulig, og lagde måltidet deretter.


Selv gikk jeg inn i matkjelleren vår, kikket i fryseren, og planla naturmåltidet deretter. Det første som var en selvfølge var ferske grønnsaker. Det er uten tvil høstens helt store høydepunkt; kortreiste grønnsaker og bær fra min far.


Etter å ha blitt inspirert, planla jeg hvordan jeg rent praktisk skulle få det til, og om det hele kunne få plass i tursekken min.


Så var det bare å komme seg i båten, ut på fjorden, og til gammen vår.



Man er aldri for liten til å gjøre en forskjell.



Jeg fordelte ingrediensene til middagen i tre isbokser. I den første hadde jeg oppkuttet løk, hvitløk, skinke og noen små blomkålbuketter. Dette hadde jeg først i kjelen da smøret hadde smeltet. Jeg brukte for øvrig ordentlig setersmør fordi jeg synes det er ekstra godt på smak.

Trivselsfaktoren er høy ved kokkelering i slike omgivelser :-) 


I isboks nr. 2 hadde jeg blomkål, brokkoli og kål som var kokt dagen før, og dette moset jeg med en stavmikser før jeg helte det i isboksen. Jeg blandet også inn krydder; oregano, dill, salt og pepper. Da løken hadde surret seg blank i kjelen, hadde jeg grønnsakene oppi. Så spedde jeg på med vikingmelk så det ble en kremete og fin konsistens. I isboks nr. 3 hadde jeg salat, og jeg serverte suppen med salaten som tilbehør. Til dessert ble det bringebær med fløte. Jeg fikk ingen klager fra arbeidskara heldigvis.

Utforskning av nærområdet.



Flott utedo i umiddelbar nærhet.


Til og med bilde av kongefamilien.


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park