Ostekake med cottage cheese

Ostekake er en stor kakefavoritt hos meg, og jeg har prøvd mange forskjellige oppskrifter, både med og uten steking. Denne oppskriften inneholder cottage cheese, og det er jeg veldig glad i. Hvis du ikke liker denne osten, anbefaler jeg deg å heller bruke en annen oppskrift siden den både setter en framtredende smak på kaka, og det blir små (deilige!) ostebiter inni.


300 søt kjeks (f.eks. Digestive)

150 g smør.

Smelt smøret. Knus kjeksen i en bolle, og ha smøret oppi. Bland godt.


Når jeg lager ostekake pleier jeg ofte å sette ringen til springformen direkte på kakefatet. Da er kaka klar til servering når ringen tas av, og du slipper å ripe opp springform-  bunnen med en skarp kakespade.

Sett kjeksbunnen i kjøleskapet mens du lager ostekremen.

3 dl kremfløte
1 beger cottage cheese
1 beger lettrømme
100 g melis
1 ts vaniljesukker

1 pk sitrongelè
2,5 dl kokende vann

Bland sammen alle ingrediensene (bortsett fra gelé og vann) i en bakebolle.

Lag sitrongelé som anvist på pakken, men bruk kun 2,5 dl kokende vann. La dette bli helt avkjølt og passe tykt, og hell deretter geléen i en tynn stråle i ostekremen mens du rører godt.
Hell ostekremen over kjeksbunnen, og sett kaldt igjen.
Når ostekremen er helt stiv kan du pynte kaka. Du kan også lage gelèlokk, men pass på hvilke bær du eventuelt pynter med under lokket da gelèen ikke blir stiv ved bruk av f.eks. ananas.

Ostekake er også en glimrende måte å få brukt opp rester av julekaker på; Ostekake med julekaker og gløgg.

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park