Artige tilbakeblikk på Teknisk museum i Oslo

Under Osloturen vi hadde nylig passet det med et besøk på Teknisk Museum. Her var jeg med min tante for mange år siden, og det har forandret seg så mye at det eneste jeg kjente igjen var navnet. Mye har absolutt skjedd på de årene ja. Men det var fortsatt utrolig allsidig og variert, alt fra biler og fly til kroppsdeler på glass. Og ting jeg husker fra barndommen/ungdommen (feks. discman og spillet "Den lengste reisen") har nå havnet i utstillingsmontere. Tiden flyr! 

En avdeling som tok for seg utviklingen av plast i verden. Fra et utrolig nyttig hjelpemiddel som snart hadde funnet sitt naturlige sted i hvert eneste hjem, til et globalt miljøproblem. 

Reklame for solarium, til og med til barn. 

Jernlunge; den eldste formen for respirator. En respirator holder pasienten i live ved hjelp av kunstig åndedrett. 

Men sykepleier - uniformen er ikke eldre enn at jeg har sett bilder av mamma ikledd et slikt plagg. Ganske stilig egentlig, i forhold til moderne og hvite uniformer. 

Denne bobla er den første folkevognen som ble importert til Norge etter krigen i 1949.

Noen tekniske fremskritt har skjedd siden denne ja. 

Spillene "Den lengste reisen" og "Drømmefall" (oppfølgeren) er altså på museum nå, skulle nesten tro at man begynner å bli eldre...



E x 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park