Bakte smultringer med vanilje

Jeg har eksperimentert litt med forskjellige oppskrifter på smultringer uten smult, altså bakte smultringer. Jeg er ikke helt i mål enda, men i jula så kom jeg ganske nært. Det ble bakte donuts, med eller uten glasur. Stor suksess i heimen ;-)

50 g meierismør/setersmør
1,5 dl h-melk
1,5 dl vikingmelk
2 egg
700 g hvetemel
1 ts havsalt
1 ts kanel
1 ts vaniljesukker
120 g sukker
50 g gjær
Frø fra en halv vaniljestang.

Smelt smøret i en kasserolle og tilsett melken. Skrap ut frøene fra en halv vaniljestang og ha i blandingen. Det er ikke livsviktig med ordentlig vaniljefrø, og du kan fint hoppe over, men du verden så godt det er!

Ha alt det tørre i en bakbolle og bland godt (jeg bruker alltid kjøkkenmaskin). Ha i egg og melkeblandingen. Elt deigen godt sammen i kjøkkenmaskinen.

La deigen heve i ca 1 time.

Del deigen i passe små klumper. Kjevle ut hver enkelt klump og stikk ut donuts. Jeg opplevde at mine donuts ble litt små, så ikke vær redd for å bruke en litt større form og ikke kjevle deigen for tynn.

Sett stekeovnen på 200 grader.

La donutsene etterheve i ca 30 min.

Pensle donutsene med et sammenpisket egg, og stek midt i ovenen i ca. 10 min, eller til de er gyldne og fine.


Donutsene er best ferske, og gjerne med en glasur. Du kan bruke melis, sjokolade, peanøttsmør osv. Bare fantasien setter grenser. Jeg er veldig glad i Nutella, så det blir ofte toppingen for min del. Det er også godt å pensle kakene med smør og drysse over kanel og sukker. Nam!

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park