Hjemmelaget leverpostei er ikke som andre posteier

Jeg har vært blodgiver i mange år, og jeg har et lite prosjekt som har pågått omtrent like lenge. Jeg prøver å unngå å ta noen jerntabletter i forbindelse med tappingene, men prøver heller å inkludere mer jern i kosten. Så langt har det fungert ganske bra, nøkkelen er rett og slett bevisstgjøring og kunnskap. Det er jo en masse god mat der ute som er både næringsrik og smakfull, men så gjelder det å snevre inn søket til det som er spesielt rikt på jern. Og spesielt èn råvare er jeg særlig begeistret for; nemlig svinelever. Her føler jeg at jeg får maks score både på smak og jerninnhold, og det er flere gode måter den kan tilberedes på.

Jeg pleier å lage leverpostei. Det er litt jobb, men man får ganske store mengder for hver kokkelerings- runde. Og så fryser jeg det bort i porsjonspakker og kan ta frem litt og litt. Enkelt og greit!

Her er en grunnoppskrift, men føl absolutt frihet til å legge til krydder du er glad i, ekstra løk/hvitløk osv:

600g lever av gris eller storfe
400g kjøttdeig eller karbonadedeig
150g meierismør eller setersmør
2 egg
1 løk
5 fedd hvitløk
1 ss tomatpure (gjerne indisk Curry paste for en spennende variasjon)
1 boks brune bønner
1 ts kanel
2 ts malt muskat
2 ts malt nellik
1 ts ingefær
2 ts allehånde
1 ts cayennepepper

Salt og pepper etter smak

Ellers varierer jeg med å tilsette dette; parmesan, hvite bønner, chili paste og/eller bacon.

Sett stekeovnen på 170 grader.


Hvis leveren ikke er helt ren, må den vaskes og renses. Del den deretter opp i mindre biter. 

Kutt opp løk, hvitløk og smør i ganske små biter. Alt dette skal gjennom kjøttkverna så det er viktig at ikke bitene er for store.
Bland inn de andre ingrediensene, og sett i gang kjøttkverna.


Deigen blir ganske klissete, men pass på å bland alt sammen litt ekstra når du er ferdig med kverningen.
Hell leverpostei-deigen i to brødformer, husk bakepapir i bunnen. 
Stekes i vannbad i minimum 70 min. på midterste rille. Sjekk at toppen på posteien ser godt stekt ut, ellers trenger den noen minutter til i ovnen. 

Nytes på en skive grovbrød med sylteagurk og majones. Husk at hjemmelaget leverpostei ikke er like enkel å smøre på brødskiva som industriell leverpostei. Men åh så mye bedre smak!


 E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park