Sjokoladekake med pils

Det var hos min kjære bror at jeg smakte Gunness- kake for første gang. Og hadde jeg ikke visst på forhånd at denne herligheten inneholdt en boks øl, så hadde jeg sannsynligvis aldri gjettet det. Det er ikke sånn at man tar en bit og tenker "Hey, så godt øl!". Men når det er sagt; nettopp disse få desiliterne med de edle sakene gjør en ellers vanlig sjokoladekake til en helt nydelig og saftig smaksopplevelse.

Så naturligvis måtte jeg gjøre en egen versjon så fort som mulig. Og siden tilgangen på Guinness er litt begrenset i Beiarn, så ønsket jeg å bruke et annet type øl. Som sagt så gjort;

4 1/2 dl pils etter egen smak
1 dl sirup
50 g meierismør eller setersmør
2 dl brunt sukker
2 dl kakao
3 stk egg
5 dl sukker
8 dl hvetemel
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker


Sett stekeovnenvnen på 200 °C.

Ha smør, brunt sukker, sirup og øl i en kjele, og kok opp. 

Det fine er at du bare trenger 4 1/2 dl øl i denne kaka, du kan altså unne deg en aldri så liten kokkedram.

Ta kjelen av platen, rør inn kakao, og avkjøl noe.

Pisk egg og sukker til eggedosis. Deretter rører du inn mel, bakepulver og vaniljesukker. Hold piskingen i gang mens du heller i kakaoblandingen, og gjør røren jevn og fin.

Hell røren i en godt smurt springform (24cm), og stek på nederste rille i ovnen i ca 50min.

Sjekk med en stekepinne om kaken er ferdig. Husk at den gjerne skal være litt "løs" på midten når du tar den ut. Dette er en saftig kake. Hvis du tror den er i ferd med å bli for godt stekt under steketiden, kan du bare dekke til toppen underveis.

Mens kaka stekte så lagde jeg en karamellsaus med biter av sjokolade i. Dette er fordi jeg ikke er så begeistret for ren karamell, men elsker sjokolade! Men for all del, det er absolutt ingenting i veien for å droppe sjokoladen og lage en ren karamellsaus til denne kaken.

Kok opp 1 dl vann og 1 dl sukker i en gryte. Unngå omrøring, og vent til det blir gyllent og karamellisert. La det boble godt i ca. 5 minutter. Ta deretter kjelen bort fra plata og rør inn ca 1 ss meierismør, 1 dl kremfløte, og ca 6 ruter Firkløver- sjokolade (evt andre sorter du liker). Pass godt på når du tilsetter disse ingrediensene, det bobler godt i kjelen. Så vær forsiktig, og ta det langsomt. Rør blandingen til en glatt saus, og la den avkjøles. Jeg pleier å fylle kjøkkenkummen med kaldt vann, og sette kjelen nedi.

Når både kaka og sausen er godt avkjølt, kan du ta kaka ut av formen og over på et kakefat. Jeg har hatt stor suksess med å snu kaka opp ned på kakefatet så jeg får bunnen opp. Den er ikke like godt stekt som toppen, og karamellsausen får virkelig trekke inn og godgjøre seg.



Pisk krem av en pakke (3 dl) kremfløte, og fordel utover kaken.





 E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park