Smakfull retur til The Scotch Whisky Experience

Det er ingen tvil om at Skottland og whisky hører sammen, og denne gylne drikken er skottenes nasjonaldrikk. Selv kom jeg til Skottland i 2008 for første gang uten engang å synes det var spesielt godt. Dette kom jeg i skade for å si til en skotte, noe som skulle få et veldig heldig utfall, og ikke minst utallige smaksopplevelser i fremtiden. Jeg var nemlig på besøk hos noen i Stirling sammen med en venninne, og da herren i huset tilbød meg en whisky takket jeg pent nei og sa at jeg ikke likte det spesielt godt. Og her reiste mannen seg opp, marsjerte bestemt bort til sitt velfylte barskap, åpnet begge dørene og spurte hva slags type mat jeg likte, hvilke smaker, hva jeg hadde smakt før etc. Det endte med at jeg satt der med de gylne dråpene i glasset mitt og skjønte at ikke bare hadde jeg vært fordomsfull mot denne vidunderlig sammensatte drikken, men også at å si at man ikke liker whisky er som å si at man ikke liker brødskive. Det er så uendelig mange variasjoner og smaker at jeg tør påstå at det er noe for enhver gane. I hvertfall ikke langt unna.

Det sterke båndet mellom Skottland og whisky gjør at det ikke er så overraskende at man finner et museum for whisky midt i selve hovedstaden, Edinburgh. Jeg har hatt mange besøk til The Scotch Whisky Experience. Ikke bare er det en naturlig del av sightseeingen hvis man har besøk, men jeg opplever at jeg lærer noe nytt for hver gang. Jeg har hatt forskjellige guider, fått smake forskjellige whiskyer, utvalget i butikken har endret seg, ja i det hele tatt. Jeg utelukker ikke at det blir flere turer hit også i fremtiden.
På The Scotch Whisky Experience får man en god innføring i whiskyens historie (bl.a. med en artig visuell tur i en whisky- tønne helt i starten av omvisningen), hvordan den lages, og hvordan den drikkes. Man lærer om de forskjellige whisky-regionene i Skottland, og hvordan hver av disse setter sitt helt særegne preg på drikken.

The Scotch Whisky Experience åpnet i 1988, så i over 30 år har dette museet jobbet for å spre kunnskapen og ikke minst smaken skotsk whisky har å by på. Museet ble grunnlagt av 19 individuelle whiskyselskap som alle hadde et felles ønske om å presentere skotsk whisky for verden, og investerte penger for å få dette til å skje. De har i sannhet lykkes. Hvert år tar museet imot rundt 300 000 besøkende, og 80% av disse kommer fra utlandet.

Verdens største private samling av skotsk whisky finner du i dette museet, bare å la seg friste!

Samlingen har vært her siden 2009, og består av intet mindre enn 3384 forskjellige flasker. Dette omtales som "One of the seven wonders of the whisky world".


Samlingens historie begynner i Brasil i 1970- årene. Whisky- entusiasten Claive Vidiz begynte å lete etter skotsk whisky av varierende type, pris og tilgjengelighet. I løpet av 35 år klarte han å samle nesten 3500 whiskyflasker. 

I 2006 ble samlingen kjøpt opp av Diageo. Og i skrivende stund er Diageo et av verdens største øl-, vin- og brennevinsselskap. Ikke bare eier Diageo noen av verdens aller mest kjente drikkevare- merker, men er også drivere av velkjente whisky- destilleri som Blair Athol, Glenkinchie og Talisker.

Da Diageo brakte Claive Vidiz sin whisky- samling hjem til Skottland, var det med noen forpliktelser; å bevare denne sjeldne skotske kulturarven, ivareta lidenskapen som samleren selv hadde som drivkraft, og å gjøre dette tilgjengelig for et internasjonalt publikum. Dette kunne best oppnås dersom samlingen ble plassert på The Scotch Whisky Experience, midt i hjertet av Edinburgh.

Claive Vidiz skal ha uttalt: "We have an expression in Brazil - ‘the good son returns home’ - and in my view the collection is back with its family now."

Et av de mest unike aspektene ved denne samlingen er den enorme variasjonen. Her finner du både de mest sjeldne og de meste tilgjengelige whiskysorter, rare flasker, og etiketter med eksentrisk design. Det er kanskje en annen grunn til at jeg ikke blir lei whisky- museet; jeg finner stadig noe nytt jeg ikke har lagt merke til før. Med over 3000 flasker bare i denne samlingen skal det godt gjøres at jeg blir lommekjent her.  

Det smarteste trekket ved et whisky- museum må være å sende de besøkende rett i gavebutikken like etter whisky- smakingene. Selv endte jeg opp med en julekule fylt av skotsk whisky. Men det må sies: det var ikke bare i øyeblikket at det virket som et ypperlig kjøp, jeg er faktisk fortsatt utrolig fornøyd med den smakfulle og dekorative kula.

En velutstyrt bar og Amber restaurant ligger i kjelleren på museet, og kan tilby over 450 forskjellige whiskyer man kan smake. Og uansett hvor i museet man er, så er de ansatte utrolig hyggelige og kunnskapsrike. Enten det er guiden som forteller deg om whiskyens historie, bartenderen som gir deg tips dersom du er glad i lette whiskyer, eller den butikkansatte som kjenner deg igjen fra besøket dagen før. Utrolig flotte folk!
Storbritannia har en ordning for å sertifisere aktører som jobber for bærekraftig turisme. Dette kalles The Green Tourism business scheme, og The Scotch Whisky Experience er godkjent som en Green Tourism- aktør. Dette er jo virkelig gledelig siden dette museet tar imot såpass mange tusen turister årlig. Og det er ikke bare reduksjon av plastemballasje som har vært i fokus, men også endringer som å bruke digital skjerm i stedet for å skrive på papir, reparasjon av teknisk utstyr i stedet for utbytting, og resirkulering av tekstiler. Du kan også stikke innom museet og få fylt opp vannflaska di, men som museet presiserer: "Bottles are strictly filled with water only, not whisky!".


Kjært minne i toppen av juletreet.

 

E x

Kommentarer

  1. Så artig at dem var green tourism aktør! Det visste jeg ikke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke jeg heller, enda større grunn til å returnere til whiskyherlighetene neste gang!

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park