Og vi sto han av

Det har vært mye vær i det siste, spesielt her nord. Ekstremværet "Ingunn" gjorde sine herjinger før helga, og selv om det knakte godt i husveggen, så kom vi på Soløya fra det uten store ødeleggelser. Nå har det vært litt debatt angående om vi nordlendinger er tøffere enn "søringan" og tåler mer, men det er jeg faktisk ikke enig i. Og jeg har nær slekt sørpå så jeg føler jeg i hvertfall delvis kan snakke av erfaring. Her nord er det jo mer vær, hvor mange stormer har vi ikke hatt den siste tiden, som ikke engang får noe navn og mediadekning? Det er ikke at vi er så tøffe, men vi lever jo midt oppi dette, og har en mørketid som ofte kjennes lang og uberegnelig. Det er hyggelig å bli ansett som en tøffing, men jeg synes nå dere er tøffe der sør også. Såpass rause kan vi vel være med hverandre?


Elva gikk høyt opp og hadde med seg store mengder med is. Lenger opp i bygda kan det være fare for ispropp, men vi er heldige og kan som oftest bare studere synet med fasinasjon. 



Mye vann på Soløyveien, men ikke så ille at veien måtte sperres. 







Selv om vi "sto ho Ingunn av" og alt gikk bedre enn fryktet, så håper jeg det blir lenge til neste gang. Men utviklingen på kloden går i retning av at vi får mer og mer ekstremt vær. Så vi får bare klare oss som best vi kan, og fortsette å være tøffinger, både i nord og sør.


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park