Blodpudding med rosiner

En type tradisjonsmat som egentlig har gått litt i glemmeboka er blodpudding. Selv er jeg 34 år, og jeg kan ikke si det er mange på min alder som spiser denne retten, og langt færre som kunne tenke seg å lage den selv. Grunnen til at jeg i det hele tatt prøvde meg på å lage blodpudding første gang, er at jeg ofte har lavt jernlager. Og i stedet for å ta piller, bestemte jeg meg for heller å prøve å inkludere mer jernrik mat i kostholdet mitt. Så oppdaget jeg at blodpudding er kjempegodt, og nå lager jeg alltid en litt stor porsjon så jeg kan fryse ned noen beger og ha en stund fremover.
Du kan også kjøpe ferdig blodpudding i butikken, men den har ofte en god del sukker i seg. Ved å lage puddingen selv har du full kontroll på hva du får i deg.

Siden jeg brenner for bruk av restemat, utgåtte produkter, nedprisede varer osv. så har jeg også her benyttet meg av utgåtte værer jeg fant i kjøkkenskuffen. Jeg har en emneknagg/hashtag på Instagram som er #expiredcooking. Ikke voldsomt populær, men store endringer globalt starter med små handlinger lokalt. Så jeg går på med friskt mot!

Here goes:

5 dl matblod
50 g meierismør/setersmør
3 dl store havregryn
3 1/2 dl kokende vann
1 1/2 dl rosiner eller tranebær (evt. andre tørkede frukter du liker)
1 ts salt
1/2 ts kanel
1/2 ts pepper
1/2 ts ingefær
1/2 ts nellik
1 dl sammalt hvete
1/2 ts bakepulver

Du kan også tilsette 1 ss sukker, sirup eller annet søtningsmiddel hvis du ønsker en litt søtere smak på puddingen.

Det blodet jeg får tak i i den lille bygda mi er Gilde Matblod. Dette synes jeg har en veldig god kvalitet, og trenger ikke å siles før du har den i bakebollen. Men hvis du bruker et annet merke og du opplever at det er klumper i blodet, så anbefaler jeg å sile det først.
Ha først havregryn i en passe stor bolle, hell over det kokende vannet og bland godt. 
Tilsett krydder, salt, bakepulver og det du har valgt av tørket frukt. Her har jeg brukt tranebær og svisker. Etter jul pleier jeg også å bruke fiken siden det ofte blir noe igjen etter julefestlighetene.

Tilsett melet i blandingen og rør godt, deretter blandes matblodet i. Til slutt kutter du smøret i små biter og har i røren. 
Bitene blir flytende på toppen, men det gjør ikke noe for så snart røren havner i stekeovnen så smelter de inn i blandingen.
Hell blodpuddingen i bakepapirkledde brødformer (her har jeg doblet røren, det holder med èn brødform hvis du lager enkel porsjoen), det kan være lurt å bruke en øse for å unngå så mye gris. Stek blodpuddingen i vannbad på 170 grader i ca. 1 time.

Selv spiser jeg blodpudding som en siderett til hovedmåltidet, men du kan fint ha det som hovedrett også. Da kan du skjære puddingen i skiver og legge på stekepanna med noen klatter smør så de får en god stekeskorpe. Serveres gjerne med kålrotstappe, tyttebærsyltetøy og sprøstekt bacon.





E x


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park