Dovregubbens drøm

Til min fars bursdag hvert år så er det oftest èn ting som står på ønskelisten: Dovregubbens drøm. Dette er en kake med et litt annerledes sukkerbrød, men det viktigste er selve kremen som  inneholde tyttebær. Du kan absolutt variere med andre bær, men når denne bakes til pappa så er det kun tyttebær som gjelder.

Dovre Bygdekvinnelag beskriver dette som en "Saftig og god blautkaku med tyting og grovt mjøl".

Det som er litt spesielt med sukkerbrødet er at man bytter ut halvparten av hvetemelet med fin sammalt hvete. Dette gjør sukkerbrødet mer kompakt, og jeg dynker det ekstra med fruktjuice eller saft når kaka skal pyntes. Hele herligheten blir deilig smakfull og en bursdagsfeiring verdig.

Sett stekeovnen på 180 grader.

4 egg
150 g sukker
75 g hvetemel
75 g fin sammalt hvete
1 ts bakepulver

Pisk egg og sukker til tykk eggedosis. Sikt inn mel og bakepulver og bland godt sammen. Hell røren i en smurt springform (24 cm) og stek kaka midt i ovnen i ca. 40 min.

Avkjøl helt før du løsner kaka fra formen og begynner pyntingen. 
Del kaka i to med en skarp kniv, og drypp fruktjuice eller saft over kakedelene så de blir passe fuktige. Jeg pleier å snu toppdelen rundt og legge den opp ned. Det er fordi kaka er best stekt på toppen og trekker ikke like godt til seg fuktigheten som "underdelen". Jeg legger den også med undersiden opp når jeg setter kaka sammen. 

Rørte tyttebær først, deretter pisket krem. Jeg bruker ofte to pakker kremfløte (6 dl) siden jeg sjelden sparer på godsakene, men det er ingenting i veien for å halvere denne mengden. Kaka blir både fyldig og saftig likevel.

Toppdelen opp ned, mer tyttebær og krem til slutt.

Livet er for kort til å si nei takk til "blautkaku". Enjoy!

 

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park