Nøttekake med ripskrem

Jeg er uforskammet heldig å ha en far som ikke bare dyrker grønnsaker som han høster og bringer hjem til meg, men han plukker også bær. Og selve plukkingen av bær har aldri fanget min interesse, men jeg tar gjerne fatt på alt som kommer i hus, og sylter, baker, koker og safter til den store gullmedalje. Hver har sin styrke!

Her er en lekkerbisk med bær og krem på en nøttebunn. Jeg har brukt rips, og de er litt syrlige. Men bruk hvilke bær du ønsker, og bland gjerne forskjellig sorter. Bærene kan godt ha vært fryst, bare husk på at da er de ofte litt bløtere.

Til nøttebunnen trenger du;

4 stk eggehviter
200 g sukker
250 g malte nøtter (jeg blander litt ut fra det jeg har i skapet av mandler, valnøtter, cashew eller hasselnøtter)

Pisk eggehvitene nesten stive. 

Tilsett litt og litt sukker mens du fortsetter å piske til det har blitt en fin marengs. 

Vend inn nøttene, og hell massen i en godt smurt springform på (ca 24 cm).

Stek nøttebunnen midt i ovnen ved 180 grader i ca. 40 minutter.

Mens kaka steker lager du kremen.

300 g bær
100 g sukker
En halv vaniljestang
5 stk gelatinplater
5 dl kremfløte

Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann. Bland sammen bær og sukker i en kjele. Skrap ut frøene fra vaniljestangen og ha oppi kjelen. Jeg pleier å la hele stanga få koke sammen med bærene for å utnytte all smaken, bare husk å ta den ut igjen. Kok opp blandingen under omrøring.

Klem vannet godt ut av gelatinplatene, og ha gelatinen opp i den varme bærblandingen, bland det hele sammen. Ta kasserollen av plata og avkjøl. Du kan sette kjelen i kaldt vann i oppvaskkummen hvis du vil at det skal gå fortere.

Ta nøttebunnen over på et kakefat. Enten kan du la kaka bli værende på springformbunnen og sette hele greia over på kakefatet. Eller gjør som meg; bruk en kniv og skjær bunnen løs, legg den rett på kakefatet. Det som blir igjen av rester på springformbunnen skraper jeg av og blander inn i kremen. Kjempegodt, og ingenting går til spille. Sett ringen til springformen rundt bunnen igjen så det er klart til du skal fylle på kremen.

Pisk fløten til krem, og vend inn bærene. Hvis blandingen er veldig løs, la den stå i kjøleskapet til den tykner litt. Hell deretter bærkremen over nøttebunnen.

La kaken stå i kjøleskapet i noen timer så kremen blir helt stiv.


"Happiness is a piece of cake."

 
E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park