Cookies med nøtter og lakris

Det er ingen overraskelse at jeg elsker god mat. Og ekstra morsomt er det hvis jeg klarer å lage denne gode maten selv. Det samme gjelder baking. Og etter at min kjære søster introduserte smaksløkene mine for lakris så har jeg vært helt frelst. Det er ikke det at jeg tidligere har vært så totalt fremmed for fenomenet lakris, men snarere det at jeg har vært vant til kjedelige og harde biter i smågodt- posen som ble tatt helt til slutt.

Men den danske konditoren Johan Bülow har vist meg hvordan ordentlig lakris skal oppleves; fyldig, myk, kompleks og variert. Ikke personlig så klart, men gjennom sine produkter og oppskrifter. Fra å ha unngått lakrisen i godterihylla, jobber jeg nå aktivt med å prøve nye lakristyper for å "utvide kunnskapen". Favoritten er fortsatt Bülow, og derfor har jeg også prøvd noen av oppskriftene hans på kjøkkenet. Den nyeste lekkerbisken var cookies med nøtter. Jeg holdt meg stort sett til oppskriften i boka, men improviserte litt. Her er min versjon;

150 g romtemperert meierismør
250 g sukker
75 g brunt sukker
2 egg
1 ts havsalt
5 ts fint lakrispulver
75 g grovhakkede macademianøtter
120 g hvit sjokolade

Sett stekeovnen på 200°.

Rør smøret grundig sammen med sukkeret. Deretter tilsetter du ett og ett egg, og rør godt innimellom. Tilsett resten av ingrediensene og bland godt.
Bruk en teskje og legg små klatter av deig på et bakepapirkledd stekebrett. Dersom du vil ha større cookies kan du lage litt større klatter, men disse blir ganske mektige så jeg pleier å ha de litt mindre. Husk at de flyter godt utover under steketiden. 
Sett cookiesene i ovnen og stek i 8-9 minutter, men følg med så de ikke blir for mye stekt.
Farlig gode, og en porsjon med kaker er fort borte hvis du forlater dem på kjøkkenbenken uten tilsyn.
Denne boka anbefales, mange herlige oppskrifter med smaker som er helt himmelske, selv for en tidligere lakris- skeptiker som meg.
 E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park