Fleskepannekaker Prærie style

Pannekaker er en stor slager i heimen, og det er noe jeg disker opp med relativt ofte. Jeg har aldri vært vant til å ha stekt bacon i røra eller ved siden av, men heller tomatsuppe (eller andre supper). Men fleskepannekaker er jo unektelig veldig godt, så her om dagen bestemte jeg meg for å slå på stortromma. Disse pannekakene blir jo ikke spesielt sunne, men så er jo ikke vanlige pannekaker akkurat helsekost heller. Alt med måte, og en gang i blant er lov.

400 g bacon (jeg liker et helt stykke så jeg kan bestemme tykkelsen på bitene selv)
3 dl hvetemel
1/2 ts havsalt
1/2 ts vaniljesukker
6 dl lettmelk
3- 4 ss smeltet meierismør/setersmør
3 stk egg

Smelt meierismøret i en kjele. Bland mel, salt og vaniljesukker i en bakebolle, og tilsett litt og litt av melka så du unngår klumper i røra. Tilsett smøret og eggene, og bland til røra blir tynn og fin.

La røra svelle mens du steker baconet. La baconet bli mørt og ikke for godt stekt, og ta pannen bort fra plata. Jeg pleier å ta baconet over i en bolle, og så bruke den samme panna til pannekakene. Det setter en ekstra spiss på smaken, men man må tilsette en ekstra smørklatt før man begynner å steke.

Når smøret har smeltet tar du en god spiseskje bacon i panna. Ta en passe øse med pannekakerøre over, og stek på middels sterk temperatur til røra har stivnet på oversiden. Bruk gjerne en stekespade og sjekk under pannekaka at den er gylden og fint stekt før du snur den, ellers går den lett i stykker.

Brett sammen pannekakene, legg dem over i en ildfast form som settes i en passe varm stekeovn (ca 90°). Da slipper du at kakene blir kalde mens du steker.

Serveres med blåbær og sukker.

Dette blir en mektig middag i seg selv, men jeg pleier faktisk også å ha suppe som tilbehør til disse pannekakene. Det er nok av gammel vane, for de klarer seg fint som fullverdig middag alene. Men den suppa som blir igjen er så fin å bruke som restemiddag hvor jeg tilsetter alskens av restemat som jeg har liggende (f.eks. baconet som blir til overs etter pannekakene). Ingenting går til spille.

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park