Fiskesuppe med kortreiste grønnsaker

Når man er så heldig å bo sånn til at det er lett å finne kortreiste grønnsaker, er det viktig å utnytte det maksimalt. Godt for bøndene, godt for oss. 


En fiskesuppe kan lages på hundrevis av forskjellige måter, men en av mine favoritter er en kremete variant med masse grønnsaker og hvitløk. Jeg bruker stort sett laks, men ta det du liker best. Dette er også en ypperlig suppe å lage hvis du har noen fiskerester igjen etter andre middager.

4 stk poteter
5 stk gulrøtter
1 stk løk
4 stk hvitløksfedd
1 l fiskebuljong/grønnsaksbuljong
1,5 dl hvitvin
1 ts havsalt
1 ts pepper
3 dl Creme Fraiche
500 g laks (eller annen fisk du liker)

Reker etter ønske.
Salt, pepper, cayennepepper og/eller chili.

Kutt opp potet og gulrøtter i passe små terninger. Jeg skreller aldri potet siden mye av næringen sitter i skallet, men det er så klart ingenting i veien for å fjerne det.


Kok opp vann med to buljongterninger i og tilsett grønnsakene. Hakk opp løk og hvitløk og ha oppi suppa.
La dette småkoke i 15 minutter.

Del opp fisken i terninger, og ha den oppi suppa sammen med hvitvin og Creme fraiche.

Smak til med salt, pepper, og evt. chili og cayennepepper hvis du liker det litt spicy.

Jeg er veldig glad i reker, så like før servering tilsetter jeg noen never med pillede reker. De må ikke kokes for da blir de seige.

Server med godt brød, rundstykker eller flatbrød.


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park