Hot versjon av vegansk nøttestek

Jeg har laget vegansk nøttestek (eller "nøttebrød" som jeg også kaller det) noen ganger, og fikk lyst til å prøve en ny vri. Jeg er glad i litt sterk mat, så tanken var å gjøre det tradisjonelle nøttebrødet litt hottere. Og resultatet ble jammen meg riktig så bra, og varmet godt i den gryende høstkulda.

Til nøttebrødet trenger du følgende;

2 stk løk
2 stk eple
1 boks hakkede tomater
150 g hasselnøtter (kan også bruke andre typer nøtter, f.eks. cashew)
150 g mandler
3 ss havregryn
1 ts rosmarin
0,5 ts malt muskatnøtt
0,5 ts malt ingefær
2 ss mango chutney
2 ss chili paste
3 stk egg
0,5 dl lettmelk
1 ts havsalt
0,5 ts pepper

Sett stekeovnen på 180 °C.

Kutt opp løk og epler i passe store biter. Varm litt olivenolje i en kjele og stek løken og eplebitene til de er myke og blanke. 

Kutt opp nøttene, jeg pleier å bruke kjøkkenmaskinen for da blir det passe oppdelt. 
Tilsett tomat, nøtter, havregryn og krydder i kjelen og bland godt.


Tilsett mango chutney og chili paste.


Ta kjelen av platen, og rør inn egg og melk. Deigen skal være litt klissete.

Hell deigen i en godt smurt brødform. Hvis jeg skal servere nøttesteken hel, pleier jeg å ha bakepapir i bunnen av brødformen, da er det mye lettere å få steken hel og fin ut.

Stek nøttesteken i minimum 1 time, gjerne litt lenger hvis du har tid.



Server med friske grønnsaker og en klatt rømme. Nypoteter egner seg også helt ypperlig som tilbehør.


 E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park