Jordbærkake med majones

Med sesongens grønnsaker og bær blir det mange spiselige og drikkelige godsaker. Her er en lekker liten jordbærkake med den uvanlige ingrediensen majones. Det er en del som stusser når jeg forteller at jeg bruker majones i bakst, men jeg lover deg; det er vel verdt å prøve! 

Denne kaken lager jeg som oftest to stykker av når jeg først er i gang, den går fint an å fryse. Det er så lettvint å ha noe på lur hvis man får uventet besøk.

Here goes;

3 stk egg
300 g sukker
350 g hvetemel
2 ts natron
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
250 g majones (ekte)
3 dl kulturmelk


Ca. 500 g jordbær

Sett stekeovnen på 200 grader.

Pisk egg og sukker til eggedosis, og ha deretter i mel, natron, bakepulver, vaniljesukker, majones og kulturmelk. Visp alt sammen til du får en jevn og fin røre.

Del jordbærene i skiver, og legg dem i bunnen av en godt smurt springform (24 cm).

Ha røren over jordbærene i formen, og stek kaken på midterste rille i ovnen i ca. 45 minutter.

La kaken avkjøles før du tar den ut av formen, og snu den opp ned på et kakefat. 

Hvis du ønsker litt ekstra pynt kan du drysse over litt finhakkede mandler, perlesukker eller melis.

E x
 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park