En fallen sjokoladekake, Layneys nye favoritt

Det var en torsdag jeg kjente at jeg fikk lyst på en skikkelig saftig sjokoladekake til helga. Det er så fint å bake sånt nettopp på en torsdag, for da kan man en gang i blant skeie ut i tre dager uten at det er så fryktelig ille for helsa, det er jo tross alt helg. Jeg prøver å være flink i ukedagene, og da er det ekstra godt å unne seg søtsaker i helgene (to helgedager da). Og den oppskriften jeg nå skal dele satt nøyaktig der den skulle! Jeg lette litt for å finne en skikkelig god sjokoladekake, og det var veldig gledelig at jeg ikke bare fikk til kaka, men at den ble så enormt tilfredsstillende for kropp og sinn. Kaka minner litt om brownies siden den blir så saftig og nesten litt seig og deilig. Så hvis du liker brownies og søtsaker, er dette kaka for deg!

Inspirasjonen fikk jeg fra den britiske kokken Nigella Lawson. Jeg synes hun er en så flott og dyktig dame, og hun lager ting også vi "amatørkokker" kan få til. Denne kaka kaller hun "a fallen chocolate cake", og det er så godt å vite på forhånd at det er meningen at kaka skal synke sammen på midten, det er ikke noe man gjør feil. Og nettopp dette gjør at kaka får den ekstra saftige konsistensen en dedikert kakeelsker har våte drømmer om. 
Here goes;

100 g mørk kokesjokolade
100 g melkesjokolade
150 g smør/melange
6 stk egg
250 g sukker
2 ts vaniljesukker
50 g hakkede mandler
50 g hakkede salte cashewnøtter
1 ts kanel
1 ts nellik
4 ts pulverkaffe

Sett stekeovnen på 180 grader.

Smelt smør og sjokolade i en kjele.

Pisk egg, sukker og vaniljesukker godt så det blir en luftig eggedosis.

Bland inn de hakkede nøttene, pulverkaffe, kanel og nellik. Til slutt tar du sjokoladeblandingen i, miks det hele sammen.

Hell røren i en godt smurt kakeform (24 cm).

Stek på midterste rille i 40 min.

Kaken ser fluffy ut på midten idet man tar den ut av ovnen, men etter hvert synker den sammen og blir en såkalt "fallen cake".

Siden denne kaken er såpass mektig, liker jeg å ha pynten ganske enkel; hakkede mandler og et melisdryss. Du kan eventuelt legge til en klatt pisket krem ved servering.

Det er ikke så lett å se på bildet, men her prøver jeg å vise denne saftigheten i kaka. En deilig konfektbit som du bare må nyte, helg eller ikke helg.


 E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park