Gry Blekastad Almås tar oss med til Norbritannia

Min far hadde vært på biblioteket og kom hjem med for det meste krimbøker, men også en spesiell bok han mente kunne interessere meg. Boka var "Norbritannia", forfatter Gry Blekastad Almås. Gry er nok mest kjent som nyhetsanker i Dagsrevyen og NRKs utenrikskorrespondent i London. Hun har bl.a. studert journalistikk ved Darlington College of Technology i England, så det er ingen tvil om at denne dama kjenner Storbritannia svært godt.

"Norbritannia" fenget meg fra første side, og det er ikke bare fordi jeg selv er veldig glad i denne delen av verden. Som det står på forsiden så er boka "en reise i det norske Storbritannia", og du verden så mye jeg ikke visste om de tette båndene mellom disse landene. Fra vikingtokt til fotball, fra industri til Brexit. Her var det mye å lære. Gry besøker både små og store steder, snakker med mennesker med vidt forskjellige bakgrunner, og skriver så engasjerende at jeg selv får øyeblikkelig en rekke nye reisemål på drømmelisten min.
Forfatteren selv har sagt om boka at det var vanskelig å velge ut hvilke nære historier som skulle være med, det var så mange som var verdt å stoppe opp ved. Og dette likte jeg veldig godt, for er det noe som engasjerer meg så er det nettopp menneskers unike livshistorier. I vår tid skal det meste være effektivt og kjapt, og hører du et interessant intervju på radioen så er det kort, og avbrutt av musikk og reklame. Men de historiene Gry velger å ta med i "Norbritannia" får den plassen de fortjener, og det blir aldri kjedelig. I det hele tatt så er boka både lettlest og underholdende, i tillegg til at man lærer så mye nytt. Visste dere for eksempel at det under andre verdenskrig satt nordmenn fra begge sider i en britisk fangeleir på øya Man? Og at hele 7 byer i Storbritannia får juletrær fra Norge hvert år? Ikke jeg. 

Boka anbefales på det varmeste.

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park