Min kinesiske farmor

Jeg har hatt en litt annerledes leseopplevelse i det siste, nemlig "Min kinesiske farmor" av Lars Saabye Christensen. Jeg har lest for lite av denne mannen fra før, han er jo tross alt en av våre meste kjente forfattere. Men heldigvis har jeg en onkel som er veldig glad i å lese, og han pleier å finne både spennende og varierte bøker som jeg får til bursdag og jul. Det er litt spennende i seg selv å ikke ane hva slags bok han har pønsket ut for hver gang, det gjør jo at man leser ting man kanskje vanligvis ikke ville ha oppdaget.

"Min kinesiske farmor" er Saabye Christensens fortelling om familie, slekt, arbeidsliv, en verdensreise, og en hverdag i en helt annen tid. Mye av teksten bygger på forfatterens personlige historier og minner, og skriftlige kilder som brev og offentlige dokumenter. Og så er det mye han også reflekterer over og ser for seg som han ikke nødvendigvis vet med sikkerhet. Men han gjør det på en sånn måte at det føles som om han virkelig var tilstede, og dermed tar han også leseren med seg på denne reisen. Man blir engasjert av personene han skriver om, ikke minst farmoren selv. Hun reiste alene fra Hjørring i Danmark til Hong Kong for å bo med sin nye ektemann som var stasjonert der som ansatt i et internasjonalt bergingsselskap. 

Men selv om det er imponerende med både den store verdensreisen og motet til å legge ut på en sånn tur, så er det beskrivelsene av menneskene som gjør mest inntrykk. Det er et portrett av en familie, men sett med våre øyne i 2021 så blir det også en engasjerende historie om en annen tid som ikke lenger er.

Jeg fant også et nydelig ord som passer akkurat for meg, det er bare synd at jeg sannsynligvis aldri vil klare å lære meg det utenat. Ordet er "autdlarquninarsimagaluarsimavá". Det er grønlandsk og betyr "Han som skulle ønske han kunne reise". Christensens farfar nevnte dette ordet i et brev han sendte fra bergingsskipet Antartic. Og som forfatteren selv skriver; det tok omtrent et halvt århundre bare å stave det.
Gode leseopplevelser i gode omgivelser.

E x

 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park