Opplevelsen Johnnie Walker

Da jeg bodde i Edinburgh lå det et butikksenter på enden av handlegaten Princes Street. Prismessig var  dette noe dyrere enn det jeg pleier å befatte meg med, så det jeg egentlig husker best er noen dekorative julelys i desember og en cafè på hjørnet.

Overraskelsen var derfor stor da min bror lanserte at vi skulle på en whisky- smaking på et nytt sted som het Johnnie Walker Experience, og dette lå nøyaktig der jeg hadde beundret julelysene. Ting forandrer seg, og i større byer er det egentlig ingen overraskelse at nye steder kommer til og gamle legges ned. Men jeg foretrekker whisky fremfor dyre klær og kosmetikk, så dette var forventet å bli en interessant og smakfull opplevelse.
Og forventningene ble sannelig innfridd. Ikke bare hadde vi en dyktig og engasjert guide, men vi var de eneste to i vår gruppe og fikk all oppmerksomheten og alle muligheter til å stille spørsmål underveis. Snakk om luksus!

Men først, litt om bakgrunnen til et av verdens mest solgte whiskymerker:

Mannen bak navnet til whiskyen, John Walker, startet i 1820 sin egen dagligvarebutikk i den lille byen Kilmarnock. Pengene fikk han etter å ha solgt familiegården etter farens død. Til tross for en tøff start på livet, hadde John en god sans for business og en god sans for whisky. 

På den tiden hadde de fleste butikker en rekke single malt whiskyer (whisky fra kun ett destilleri, fremstilt av korn), men de ble jevnlig byttet ut og merkene var aldri konsekvente. Dette var ikke godt nok for John, og han begynte å blande sammen single malt whiskyer. Han ville ha et whiskymerke som skulle være konsekvent, smake likt, og ikke minst smake like godt hver gang kundene kjøpte en flaske.

Dette ble en stor suksess. og da John gikk bort i 1857, arvet sønnen Alexander forretningen. Og den fortsatte å vokse. På denne tiden var Storbritannia midt i en industriell revolusjon som virkelig satte fart på forretningene. Kilmarnock hadde fått jernbane, og det ble fraktet varer til store skip som reiste rundt i hele verden. I likhet med sin far så utnyttet Alexander en god mulighet da han så en. 

Innen 1920 var Johnnie Walkers whiskyer tilgjengelige i 120 land, og ble en del av en global kultur. Den ble snakket og skrevet om av kjente personligheter, både skuespillere og politikere. Reklamene med "den gående mannen" slo an og ble stadig oppdatert for å følge med i tiden og treffe nye generasjoner med whisky- drikkere.

Utsikten fra The Johnnie Walker Experience er i hvertfall upåklagelig.

Whisky Explorer ready for action.


God whisky, godt selskap, kan man bedre ha det?


På øverste hylle ser du de karakteristiske Johnnie Walker- flaskene med etiketter på skrå. Disse ble innført i 1867 for at flaskene skulle utmerke seg i butikkhyllene.

Min brors munnbind ble kjøpt på en annen whisky- opplevelse i byen; whisky- museet på Royal Mile (Edinburgh Whisky Experience). Og dette var det faktisk et par stykker som kommenterte, de kjente det igjen. Er man whisky- entusiast, så er man whisky- entusiast.

"Attraksjonen" The Johnnie Walker Experience er designet av BRC Imagination Arts, som også har designet NASA Kennedy Space Centre og Guinness- museet i Dublin.


Den opprinnelige "gående mannen" ("The striding man") ble tegnet av illustratøren Tom Browne. Det skjedde da whiskyene Red Label og Black Label skulle lanserer. Ønsket var en logo som skulle være unik og energisk. Siden den første lanseringen i 1908 har den gående mannen hatt en rekke forskjellige design. Det er morsomt å se på gamle reklamer fra en tid da man faktisk hadde lov til å reklamere for whisky. Da ble det bl.a. sagt at whiskyen gjorde deg kvikk og sunn, eller som i en reklame fra 1911 hvor "the striding man" står midt i en flokk med damer; "Fashions come and fashions go, with Johnnie Walker 'tis not so".

Eller denne; 
"It makes me proud to think I've seen
The paddle-boat become the "Queen"
Like Clyde- built ships, I've grown in fame-
The skill behind me's still the same".

(Enklet sagt; på samme vis som at jeg har sett skip bygd i Clyde bli berømte, har også jeg blitt berømt, men mitt håndverk er fortsatt av like god kvalitet som før).

Det siste redesignet av den vandrende mannen kom i 2015, tegnet av Gary Redford, og er det designet vi fortsatt ser i dag. Mannen har fått smilet tilbake, hilser med hatten, og utstråler karisma og lekenhet.

Den godeste John Walker kunne vel aldri drømt om at whiskyen hans skulle nå så og si hvert eneste land i verden, og ha sitt eget opplevelsessenter midt i Edinburgh. Men alt ligger til grunn for at dette populære merket bare vil fortsette å vokse, og nå nye generasjoner med whisky- elskere.

"The striding man" på Prærien også (man får ta det som et godt tegn når jeg ikke rekker å ta bilde av whiskyen før flaska er tom). På korken står det "John Walker & sons".


E x


 

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park