Suksessterte i påskens farger

Påsken i år feiret jeg litt på forskudd siden jeg skulle jobbe mesteparten av "stille uke". Men feiringer er jeg god på, og det ble både koselig påskepyntet hus, god mat og bakst, egen eggelikør og et par skiturer. Helt ypperlig!

En favoritt i påska er suksessterte, og det gjør seg virkelig med en påskegul kake på kaffebordet, i tillegg til at den er deilig smakfull. Men ønsker du en vri på denne klassikeren, kan du prøve denne varianten med sjokoladekrem: Suksessterte med sjokoladekrem.

Men her er originalen.
Til bunnen:

150 g melis
150 g nøtter (jeg bruker i hovedsak mandler, men blander gjerne inn hasselnøtter og cashewnøtter)
4 eggehviter

Til kremen:

4 eggeplommer
1 dl kremfløte
100 g sukker
1 ts vaniljesukker
150 g meierismør

Til en anledning som påske, så dobler jeg denne oppskriften og legger bunnene oppå hverandre. Men det er ingenting i veien for å lage kun den enkle varianten, det er nemlig en kake som er mektig på smak.

Sett stekeovnen på 160 grader.

Mal mandlene så fint eller grovt du ønsker. Jeg bruker en foodprosessor siden jeg liker litt grove biter. Bland inn melisen. Pisk eggehvitene stive, og vend dem inn i nøtteblandingen.
Stiv krem, vakre roser. Mange ting å like her.

Smør en springform (legg evt. bakepapir i bunnen), 24cm, og bre røren utover i formen.

Stekes midt i ovnen i ca. 30 minutter. Avkjøl.

Til kremen tar du fram en passe stor kjele, og visp sammen eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker. 
Varm opp til kokepunktet mens du visper flittig. Når kremen tykner kan du ta kjelen av platen. La den bli littegrann avkjølt før du rører inn smøret. 
Sett deretter kremen kjølig til den stivner.

Legg kakebunnen(e) på et serveringsfat, og smør kremen over.



 Bare å nyte.


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park