En ny æra

Man burde ikke bli overrasket når en 96 år gammel dame dør. Men jeg ble både overrasket og grepet da Dronning Elisabeth II forlot denne verden. Vi satt og så på Dagsrevyen da nyhetsankeret avbrøt han de intervjuet og fortalte at nå var flagget på Buckingham Palace firet på halv stang og det betydde at dronningen var død. Jeg fikk gåsehud over hele kroppen. Det meste har blitt sagt av folk som er mer artikulert enn meg. Jeg ønsker bare å uttrykke hvilken tristhet jeg kjenner over at vi har mistet en bauta, et ikon, en samlende kraft i kaotisk verden.

Jeg bodde i Storbritannia i 4 år og føler Dronning Elisabeth II også var litt min dronning, en følelse jeg nok deler med veldig mange andre over hele verden.
Om ikke Kong Charles III hadde vunnet min tillit før, så gjorde han det i hvertfall da han i sin aller første tale som regjerende monark siterte Shakespeare; 

"May flights of angels sing thee to thy rest" 
(Hamlet)

Når de store følelser florerer, er det godt med noe så jordnært som tyttebær og gulrøtter fra bonden, og en kopp kaffe ute i septembersola.


NRK- korrespondent i Storbritannia, Gry Blekastad Almås, sa i kveld "En æra er over, og en ny æra er i emning". Ting vil ikke bli som før, men det kan jo bli noe flott likevel.

 E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park