Et annerledes museum på HMS Belfast

Dette med krigshistorie kan være en dyster ting å fokusere på når man er på ferie. Samtidig så er det nettopp når man er på besøk på andre steder at man også har muligheter til å oppleve andre nyanser av forskjellige historiske hendelser. Jeg hadde en sånn opplevelse i London med krigsskipet HMS Belfast. Og hun lå midt i den travle storbyen, duvende på Themsen med utsikt rett til Tower Bridge. Da man gikk ombord på HMS Belfast, gikk man tilbake i tid. Men ikke bare til de trasige dagene, også hverdagen til mannskapet, hvordan de levde, de individuelle skjebnene, det moderne utstyret (etter datidens målestokk), i det hele tatt. Menneskers historier er fascinerende, og turen til dette skipet bød på en rekke av dem.

HMS Belfast i hjertet av London.


Torpedoen er et vanlig maritimt våpen, og det er jammen meg litt av en størrelse på dem.

Kapellet på skipet var nok det penest dekorerte rommet av dem alle. Det var egentlig litt fint å se at selv i slike uvanlige og krevende omstendigheter, var det også gitt plass til praktisering av religiøse ritualer. Jeg leste at i mange år etter at skipet var ute av drift ble kapellet regelmessig brukt av medlemmer av HMS Belfast Association som selv hadde tjenestegjort på skipet. Om det er fakta eller ikke er vanskelig å si, men jeg syntes det var en fin detalj likevel. Andre rom på skipet er absolutt fortsatt i bruk i dag, og det er opptil flere pent oppussede rom du kan leie for bursdager, bryllup etc.


Sånn kjøkkenmaskin skulle man hatt til brødbakingen!

Et kjøkken designet for å lage mat til mange sultne arbeidsfolk.


Jeg grøsser litt ved synet av dette tannlegekontoret, men samtidig tenker jeg at man nok var veldig takknemlig for å ha det der når situasjonen krevde det.

Sykestua.

Til og med fasiliteter for å ta røntgenbilder.

Egen skipskatt.

Det er ikke til å komme unna at dette var et skip bygget for krig, og det bar naturlig nok de fleste rom tydelig preg av. Mye våpen, minimal komfort.

Vårt "hjem" The Shard i bakgrunnen (Et døgn i skyene).



Kapteinen og styrmannen hadde ikke uventet de fineste lugarene. Det meste av mannskapet ellers sov tett i tett i hengekøyer i sovesalen.


15. oktober 1971: Tower Bridge åpnes for å slippe gjennom HMS Belfast.


Man blir virkelig minnet på hvor meningsløst krig er, spesielt etter turen rundt på HMS Belfast. Jeg tror ikke jeg kan tenke meg noe som er mer meningsløst enn akkurat krig. Ikke for 80 år siden, ikke i 2022, ikke noen gang. Det er mennesker som tar livet av andre mennesker. Hus som noen har bygget planke for planke, stein for stein. Ødelagt. Familier splittet og på flukt. Dyr, natur og kulturminner rasert. Det er ingen mening i krig.

Men heller enn å lukke øyne og ører for det grusomme (som jeg ofte har lyst til), så kjenner jeg mening i å være opplyst om hva som har skjedd historisk, for å skjønne mer av det som skjer i dag. Og turen til HMS Belfast ga meg både historie og kunnskap, men også dyp beundring av disse menneskene som bodde, jobbet og levde sine liv her.

E x

Kommentarer

  1. Veldig godt skrevet som vanlig. Og flotte bilder! Herlig gjensyn :D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park