Friminutt i livet

For lenge siden skrev jeg om livets friminutt. Dette er et uttrykk jeg bruker for å beskrive de "lommene" av tid i livet hvor man kjenner seg sorgløs. Ikke 100% av tiden døgnet rundt, men en generell følelse av at akkurat nå har alle mine nærmeste det bra, jeg kjenner glede i hverdagen og det er ingen redsel for noe umiddelbart i livet. Så får en man er glad i kreft, jobben har en usikker fremtid, eller man sliter økonomisk. Så det jeg mener og si er: når du har et friminutt, nyt det. Det vil ikke, og skal ikke vare evig. Livet er litt av alt, og alltid i endring.

Mitt friminutt fikk et opphold da min far fikk konstatert kreft i prostata. Og dette innlegget har jeg bedt om tillatelse til å skrive siden det er ganske personlig. Men jeg synes det er viktig at jeg ikke bare formidler London, whisky og sjokoladekaker, men også de mer alvorlige tingene.

Så, etter at besøket hos urologen i Bodø var gjort, kreft i prostata va konstatert, bar turen til Tromsø for å kartlegge eventuell spredning.
Som med de fleste ting i livet, i ens egen boble står verden litt stille, men alt går faktisk videre. Og denne søndags ettermiddagen da vi ventet på bussen til Bodø, -12 grader ute, passe spent stemning i bilen, og samtidig i fotballens verden bare ventet fans over hele kloden på den store kampen mellom Liverpool og Manchester United. I Liverpool.

"You'll never walk alone" på radioen.

Det er sjelden bare trist, man finner gleder og fine øyeblikk i det hele, som en god hotellfrokost.

Tromsø var kaldt og snøfullt, til og med flyplassen var stengt på formiddagen grunnet snømengdene.

Venter på uteservering.

Siden resultatet fra sykehuset i Tromsø ikke kom før etter 2 uker, gjorde vi det vi kan best; finne hyggelige stunder. Som for eksempel en lunsj med perfekt utsikt til snøstormen.



Vel tilbake i Bodø ble det enda en hotellovernatting siden vi ikke rakk bussen hjem. Og vi syntes vi hadde fortjent en god middag, og jeg fikk den største pilsen jeg noensinne har fått ute (bortsett fra Tyskland, men det er kanskje ikke så uventet). 

Ingen av oss orket dessert, men glassene ble tømt.



Vi kom hjem til litt snø kan man si, men vakkert likevel, og godt å være hjemme.

Resultat av PET- scan (et slags røntgen) var "ikke spredning", så det blir strålebehandling i første omgang, sannsynligvis fra i juli.

Resultat i Liverpool ble 7-0 til Liverpool. Og BBC beskrev det som "This will be a day that will be remembered forever by everyone who witnessed it at Anfield (...) - and far beyond".

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park