Vegansk krydderkake

Jeg eksperimenterer en del med veganske og vegetariske oppskrifter på kjøkkenet. Det er ikke fordi jeg har noe mål om å fokusere kosten på kun dette, men rett og slett fordi jeg oppdager sa mange nye og spennende smaker. Jeg opplever en del skepsis når jeg forteller om denne type mat, så kanskje det ikke er så "akseptert" i en liten bygd hvor man tross alt har flere bønder som livnærer seg på kjøttproduksjon. Men uansett, hele kloden har godt av at vi spiser mindre kjøtt, og jeg har oppdaget mye deilig mat ved å lære mer om kjøttfri mat. Så for meg personlig er det soleklart vinn- vinn.
Denne oppskriften går rett i kakeavdelingen, en avdeling er er stor fan av. Jeg oppdaget den litt tilfeldig da jeg surfet etter oppskrifter på nettet. Så ble den bare liggende der en stund før jeg så på den igjen og faktisk bestemte meg for å lage den. Ett av problemene med vegansk mat er at jeg ikke alltid finner ingrediensene i min nærbutikk. Og det er som kjent viktig for meg at det jeg lager og skriver om i denne bloggen, får jeg også i hovedsak kjøpt ingredienser til i nærbutikken. Så denne oppskriften har en personlig tvist, men heldigvis; den ble populær i heimen likevel.

Here goes;

Jeg pleier å blande forskjellige typer nøtter, avhengig av hva jeg har i skuffer og skap. Men jeg gir et forslag i oppskriften. Når det gjelder sukker, så er hvitt sukker fra raffinert rørsukker ikke helt vegansk siden det brukes benkull for å gjøre det hvitt. Dette merkes ikke sukkerpakkene med siden det ikke direkte tilsettes sukkeret, det er bare med under behandlingen av det. Likevel, skal du være helt sikker på at sukkeret du bruker er vegansk, må du nok kjøpe andre søtninger som f.eks. kokosblomstsukker. Dette finner jeg ikke i min nærbutikk, men det kan kjøpes på nettet.

Nøttebunn:

1 1/2 dl mandler
1 1/2 dl pekannøtter
1/2 dl rått kakaopulver
1 dl sukker
2 ts revet stjerneanis
1/2 ts kardemomme
1 ts revet appelsinskall
3 klyper havsalt
7 stk dadler
4 ss smeltet smør
2 ss vann

Kakefyll:

5 dl cashewnøtter
0,7 dl lønnesirup
0,7 dl varm kaffe
3 ss sukker
5 ss smeltet smør
4 ss mandelmelk
2 klyper havsalt

Nøttekrønsj:

3 dl mandler
1 dl sukker
2 ss lønnesirup
2 klyper salt

Granateplekjerner til pynt

Sett stekeovnen på 100 grader.

Begynn med å bløtlegge cashewnøttene i vann i ca. 2 timer.

Kvern de andre nøttene, og bland sammen alle de tørre ingrediensene i en bakebolle.


Riv fersk anis så du for omtrent 2 ts.

Smelt smøret i en liten kjele. Jeg får tak i dette smøret i min nærbutikk, og jeg har lært at det er vegansk. Men har du andre typer smør er det bare å bruke det i steden for.

Del opp dadlene og tilsett i nøtteblandingen sammen med smør og vann.

Kjør deigen godt sammen i kjøkkenmaskinen.

Trykk deigen utover en smurt paiform. Så kan du begynne med kakefyllet.

Kvern nøttene grovt, og tilsett sukker, sirup og salt. Bland godt sammen.

Spre nøtteblandingen utover et bakepapirkledt stekebrett, og tørk i ovnen på 100 grader i ca. 2 timer.

Så kan du begynne med kakefyllet.
Smelt smøret og bland sammen alle ingrediensene (inkludert de bløtlagte cashewnøttene) i en bakebolle. Jeg brukte en stavmikser for å kjøre blandingen til en jevn og fin krem.

Smør kakefyllet over bunnen.

Dryss nøttekrønsjen over kaken.

Pynt gjerne med granateplekjerner til slutt.


Baking the world a better place :-)

 E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park