Fra skogen til gryta

Nå er jeg ingen fan av å ta livet av dyr. Men hver høst skytes det elg i området der jeg bor, og vi får elgkjøtt levert rett på døra. Det hadde blitt for mange elg og for lite mat om man ikke regulerte bestanden her, og det trøster jeg meg med der den store klumpen av kjøtt ligger og venter på meg. Når det er sagt, elgkjøtt er nydelig godt! Mange sier de synes det fort blir tørt, men da må de rett og slett prøve andre oppskrifter (i hvertfall etter min mening). Jeg har laget både pizza, Shepherd's pie og (som i dag) elgkjøttkaker. Jeg mener at med riktig krydder og tilberedning så blir det absolutt like smakfullt som vanlig kjøttdeig.

Noe jobb ligger det bak før kjøttet er klart til å stekes i panna. For det første må det ganske naturlig fjernes fra beinet. Men når man først er i gang så går det radig. 


Jeg har klart ferdig kuttet løk og hvitløk som jeg blander sammen med kjøttet mens jeg putter det i kverna. Har jeg rester av bacon eller skinke kan jeg gjerne slenge dette også oppi. 

For å lage kjøttkaker eller karbonader blander jeg et egg inn i det malte kjøttet så det binder seg sammen til en passe deig. Og så er jeg raus med krydder som oregano, cayennepepper (eller vanlig svart pepper), havsalt og evt. grillkrydder. 

Ekte meierismør i panna. 

Det som blir igjen av smør og kjøttretter i stekepanna, har jeg i brunsausen som jeg lager til slutt. Det gir en ekstra god smak, og ingenting går til spille. 

Potet fra Bonden selv, det blir ikke bedre! 

Og når man er ferdig spist og har ladet opp med ny energi, så hjelper Bonden meg å hugge opp beina så de får plass i gryta, og så koker jeg kraft. Det er kjempeenkelt, og det er så greit å ha i fryseren til bruk i supper og sauser utover vinteren. Jeg fyller bare opp med vann, tilsetter diverse krydder som pepper, laurbærblad og timian. Jeg har lest at det også er godt å bruke einebær, men det har jeg så sjeldent i huset at jeg ikke har prøvd det enda. 

Én grunn til at akkurat Soløy- elgen er så god er kanskje for at jeg setter ut likør til jaktlaget hver høst. Da er jaktposten på hytta stedet, og den blir hyppig besøkt utover jakta. I år fikk jeg til og med en rosebukett som takk for god "elg- eliksir". Veldig koselig! 

 

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park