En tykk kalender

Et nytt år, og plutselig står det 2024 på kalenderen. En setning i Terje Nilsens sang "Hjem til jul" lyder som følger: se på kalender'n kor tynn den e blitt. Men nå, 6 dager inn i det nye året, så er kalenderen tykk, og full av dager som bare venter på å starte. Hva skal vi bruke dem til? Noe kan vi planlegge og se fram til, men det meste er utenfor vår kontroll. Livet er uforutsigbart og uventet, derfor er det jo ekstra viktig å gjøre det beste ut av det eneste vi kan kontrollere; nået.


I bokklubben jeg har med min venninne i Sør- Afrika snakker vi ofte om nået, og jeg er ikke redd for å bruke klisjeen om å "leve i øyeblikket". For det er det som er både det letteste og vanskeligste å få til, vi er flinke til å dvele ved fortiden og bekymre oss for fremtiden. Men ingen av de to tilstandene eksisterer akkurat nå.


Rundt nyttårsaften følte jeg meg tankefull og kanskje litt ettertenksom på grensen til nedfor. Det har vært mye som har skjedd i nære relasjoner, og noen av mine nærmeste venner har opplevd både samlivsbrudd, dødsfall i nær familie, og sykdom. Selv har jeg lagt bak meg et utrolig innholdsrikt år, både i reiselivet og privatlivet. Men dette med å se nære venner ha det tungt har også preget mine følelser den siste tiden. Man kan vise omtanke og støtte, men den tyngste byrden må de bære selv, og det blir som Bjørn Eidsvåg synger: 

Eg ser at du er trøtt, men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg. Du må gå de sjøl, men eg vil gå de med deg.


Ellers ble det en tradisjonell og flott nyttårsfeiring på Prærien, og kvelden ble avsluttet med noe jeg er nerdete glad i; Kongelig Varieté. Det blir ikke mer britisk en det, og i år var til og med norske Viggo Venn med, og det svenske kronprinsparet var blant de celebre gjestene. Prima underholdning på en prima kveld! 


På den kulinariske menyen var det pinnekjøtt fra Lundal og hjemmelaget Baileys- sjokolademousse til dessert (oppskrift her---> Baileys - sjokolademousse). 


Uansett hvem som leser dette; jeg ønsker deg alt godt for det nye året, og flere fantastiske dager enn du kunne ha drømt om. 




Godt nyttår!


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park