Ingen skam å snu, eller dra nordover

Jeg pleier å si at jeg har planlagt sikkert 200 reiser som jeg aldri har tatt. Det er en spennende hobby jeg har å se på reiser, gå inn på AirBnb og bare sette "hvor som helst" i søkefeltet og drømme meg bort. Men det er faktisk ikke så nøye om jeg faktisk får gjennomført alle disse turene, det er mer dagdrømmingen som gjelder. Jeg har reist mye i mitt liv, men ikke vært i mange forskjellige land. Om noen sier at for resten av mitt liv kan jeg bare reise i Storbritannia, eller kun Skottland, så er det noe jeg kunne levd meget godt med.


Mange reiser har jeg altså sittet på forhånd og planlagt, men denne reisen skulle være "på loffen", uplanlagt og spontan, vi visste bare at vi skulle ende turen i Edinburgh på en bestemt dato. Men det skal jeg si ble en dyr affære. Det var ikke bare å sitte hjemme på Prærien å vurdere priser opp mot hverandre, eventuelt endre litt på reisedatoene i ro og mak. Når vi først var kommet oss til et sted, måtte vi jo også ha en plass å bo. Og om prisen for overnatting lå på rundt 2000 kr per natt, var det jo bare å punge ut. Vi ønsket ikke hostel eller rom med delt bad, ellers kunne vi kanskje fått noen hundrelapper i minus. I tillegg var tog dyrere enn ventet, så det ble i det hele tatt mye mer kostbart enn vi hadde sett for oss. Drømmen jeg hadde om bare å reise rundt ble ikke helt som jeg så for meg.


Og så kan man jo enten bli nedstemt av at ting ikke går som man trodde, eller man kan snu det til noe positivt og tenke at her er det muligheter for andre eventyr. Og dette andre ble å dra direkte til Skottland. Faktisk helt til Inverness. Dit tok vi fly til og med siden det dessverre var my billigere enn tog.

Fra 24 grader i London, kom vi ut til regn og høstluft i Inverness. Og fra enorme Heathrow med flere terminaler og utallige kvadratmeter, til Inverness med sine to bagasjebånd, få mennesker, og det meste stengt siden det var kveld. 

Vel framme i Inverness sjekket vi inn på et hotell for kun én natt. Dagen etter hadde vi nemlig booket et opphold i et oppusset hønsehus i en landsby som het Kiltarlity. Men vi bestemte oss for at dersom det passet inn i reisen videre ønsket vi å komme tilbake og utforske Inverness mer. 


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park