Engelsk Margrethe i Beiarn

Da jeg var på besøk hos min kjære søster i mai, så viste hun meg en oppskrift som hun hadde fått fra ei på jobben. Kaka het "Engelsk Margrethe", og etter at vi hadde laget den sammen så var jeg ikke i tvil om at jeg måtte bringe med meg denne herligheten videre til Beiarn!
Here goes:

2 egg
2 ½ dl sukker
100 g smeltet meierismør (ca 100 g)
1 ½ dl hvetemel
4 ss kakao

Sett stekeovnen på 175°C.

Pisk egg og sukker til eggedosis, tilsett deretter hvetemel, kakao og smeltet smør og bland godt.


Bruk en rund form, 26 cm i diameter.
Stekes på nederste rille i 30 min.

La bunnen avkjøles mens du lager fyllet.

Mellomlaget består av vaniljekrem. Du kan enten kjøpe en pk. ferdig vaniljekrem, eller gjøre det helt fra bunnen av. Oppskrift finner du her ---> hjemmelaget vaniljekrem

Når kakebunnen er avkjølt kan du legge den over på et kakefat og fordele vaniljekremen over. Så kommer det øverste laget med sjokolademousse:

2 eggeplommer
2 ss melis
150 g smeltet melkesjokolade
2 ss kaffe
2 dl fløte
1 eggehvite

Smelt sjokolade og kaffe i vannbad. Rør sammen eggeplommer og melis, og bland dette sammen med sjokoladen. Pisk fløten og bland sammen med det andre. Pisk eggehviten og bland forsiktig inn med resten med en slikkepott. Ha sjokolademoussen oppå vaniljekremen og sett kaka i kjøleskapet noen timer før servering.


Da vi bakte kaka hos min søster, så skulle vi feire at hun hadde levert inn sin siste eksamen. Derfor måtte kaka pyntes deretter, og litt sprudlende var obligatorisk tilbehør.



E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park