Grovt ølbrød med banan

For et år siden så var en venninne av meg i Zambia i Afrika, og hun hadde med seg hjem en helt spesiell gave til meg; melblanding til å lage afrikansk ølbrød. Les mer om det her ---> Beiarsk ølbrød.
Det var rett og slett kjempegodt, ikke minst på grunn av sammensetningen av krydder. Jeg prøvde meg fram med forskjellige oppskrifter, og kom fra til min egen "Beiar- versjon". Nå har jeg eksperimentert igjen, for jeg ønsket et grovere brød. I tillegg så hadde jeg noen overmodne bananer til overs, og tenkte at dette måtte jo la seg kombinere. Som sagt så gjort:

3 modne bananer
1 egg
2, 5 dl øl (jeg bruker Nordlandspils)
50 ml olivenolje
250 g sammalt hvetemel
50 g siktet hvetemel
2 ts bakepulver
1 dl hakkede peanøtter
1 ts malt pepper
1 ts cayennepepper

En god klype havsalt.

Sett stekeovnen på 180 C.

Ha alt sammen i en bakebolle, og bland godt med kjøkkenmaskin. Hvis du ikke liker klumper, så er de lurt å mose bananene litt på forhånd. Men som tidligere nevnt så er både klumper og grovhakkede nøtter hjertelig velkommen i mitt kjøkken, så her gjør jeg kort prosess og synes resultatet blir både smakfullt og deilig.

Hell røren i en godt smurt brødform, stek i 40- 50 min.

Brødet sprekker litt i toppen, men skorpa blir deilig og sprø.

Varier med type krydder og nøtter, og husk at det er lov å "kvalitetssjekke" pilsen før den havner i røra ;-)

E x







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park