Beiarsk ølbrød

Da en venninne av meg hadde vært i Afrika så hadde hun oppdaget noe som het "Beer bread". Øl og baking, dette måtte være noe for Eline, så hun kjøpte med seg en pakke til meg.


Det var litt spesielt å stå midt i bakinga og så poppe ei pils, men hele boksen (0,33 l) skulle i deigen, så det var ikke rom for noen prøvesmaking ;-) 


Og jammen ble det godt også! Jeg syntes det så veldig lyst ut, og er i utgangspunktet ikke så glad i loff. Men det var så saftig, og med en deilig kryddersmak (bl.a. fra cayennepepper) som satte en spiss på hele brødet.

Afrikansk ølbrød, norsk meierismør, god ost, vakre omgivelser. Velsignelse.


Jeg har prøvd meg på å lage ølbrødet helt fra bunnen av, og det ble godt selv om det ikke ble helt likt originalen. Her er oppskrift:

6 dl hvetemel
3 ts bakepulver
1 ts salt (gjerne havsalt)
2 ts sukker
33 cl øl (jeg brukte Nordlandspils)
1 ts malt pepper
1 ts cayennepepper

Sett stekeovnen på 190°

Ha mel, bakepulver, salt og sukker i en bolle. Tilsett ølet og kna til en deig.
Ha deigen i en smurt brødform, pensle på smeltet smør.

Stek midt i ovnen i en time.

Jeg pleier å bytte ut 2 dl hvetemel med fin sammalt hvete, da blir det littegrann mer fiber i skivene. Husk 2 stk ølbokser, en til deigen og en til kokken.

Enjoy!


E x


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park