Fra ribbefett til hjemmelaget majones

Det er nesten fælt å tenke på at jeg pleide å kaste ribbefettet før. Nå har jeg tatt til vettet med fettet, og bruker opp rubbel og bit. Og det kan jo brukes til  mye! I dagene etter ribbemiddagen så erstatter jeg stort sett det jeg måtte bruke av smør, med ribbefett. Jeg steker kjøttdeig i det, bruker det i steden for buljong når jeg lager suppe, blander noen spiseskjeer i brunsaus osv. Som sagt; dette vidunderet gikk i matsøpla før, helt krise.

En annen ting jeg lager er majones. Det er fordi den skal brukes i waldorfsalaten på nyttårsaften, og da gjør det ikke noe om den blir noe flytende.

2 egg
1 ts hvitvinseddik
1 ts sennep (jeg foretrekker grov og med mye smak)
4 dl ribbefett (eller vanlig matolje)
En klype havsalt
Noen sitrondråper

Ha eggene i bollen (gjerne kolben til stavmikseren), og tilsett eddik og sennep.
Skru på stavmikseren nedi bollen, og hell på ribbefetter sakte mens du pisker.

Tilsett litt salt og noen sitrondråper, og gjerne annet krydder som dill eller sitronpepper hvis du liker det.
Veldig god som dressing på friske salater.

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park