Ostesufflè med trøkk

Det er mye man kan si om meg, men èn ting er viktigere enn det meste annet; jeg elsker ost! I 2018 var jeg i Paris med min kjære bror, og da vi var ute og spiste pleide jeg å bestille dessert med en gang i stedet for hovedrett. Desserten var nemlig ostetallerken fylt av deilige, vellagrede oster, servert med seige, franske baguetter. Himmelsk!

Innlegget kan du lese her: Bonjour Paris

Det kommer ikke som noen overraskelse at en av mine absolutte favorittretter er ostesufflè. Og som det meste som kommer fra mitt kjøkken; jeg sparer ikke på kruttet. Og med 1/2 kg ost og hele 7 egg, blir dette solid kost for både osteelskere og matentusiaster.

100 g meierismør 
75 g hvetemel 
4,5 dl melk 
1/2 ts malt muskat
500 g ost (gjerne vellagret)
7 stk egg
1 god klype havsalt

Sett stekeovnen på 180 grader.

Smelt smøret i en kjele på middels varme, tilsett hvetemelet og rør blandingen godt sammen til den blir jevn og klumpfri. 
Spe med  litt og litt av melken, og varm opp. 
Rør godt i blandingen til du får en tykk og fin saus. 


Bland inn ost, salt og muskat, og rør godt. Du må gjerne bruke revet ost så den smelter fortere, men jeg pleier å kjøpte store porsjonsstykker med ost og da bare deler jeg den i mindre biter som has oppi sausen.

Når all osten har smeltet, tar du kjelen bort fra platen.
Skill eggene og ha eggeplommene i kjelen med osteblandingen, rør det jevnt.

Pisk eggehvitene stive, og vend dem forsiktig inn osteblandingen. Sørg for at blandingen blir klumpfri, men ikke rør for mye så den mister luftigheten.

Hell osteblandingen i en smurt, ildfast form. Den bør romme ca. 2,5 liter siden sufflèen eser godt under steking.

Stek ostesuffléen nederst i ovnen ved 180 grader i ca. 50 minutter.

Serveres med frisk salat og rundstykker. Husk at det er gjestene som venter på ostesufflèen og ikke omvendt, den synker fort sammen.

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park