Rekekabaret

Rekekabaret er noe jeg har vokst opp med, og det er noe jeg lager flere ganger i året, men alltid i romjula. Det er utrolig godt med en kabaret midt oppi julehøytiden, da er det jo så mange større middager og generelt litt "tung" mat. Men en skive grovbrød med frisk rekekabaret gjør susen midt i all julematen.

Jeg bruker en pakke lys buljonggele (aspik); kok opp vann før pulveret tilsettes, og rør til det har løst seg helt opp. Så tilsetter jeg noen dråper sitron og hvitvin og lar det avkjøles. 
Kabaretformen danderes forskjellig for hver gang jeg lager den, men jeg bruker alltid reker og egg. Denne gangen brukte jeg også erter, fiskepudding og 3 kokte gulrøtter i terninger. Av krydder brukte jeg rett og slett salt og pepper. Hell buljongen over og sett på lokket. Etter noen timer er kabareten helt stiv og kan hvelves forsiktig over på et fat.


Server med grovt brød, majones og en god hvitvin.

Jeg lot kabareten få en aldri så liten forrett: et fruktfat og en Martini. Det var tross alt helg og litt ekstra kos var helt innafor ;-)

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park