33 faktisk

Dette med bursdagsfeiring har jeg et litt spesielt forhold til. For omverdenen har jeg de siste årene tatt noen utradisjonelle valg på denne spesielle dagen, og fått varierende tilbakemeldinger. Men personlig så må jeg si at jeg stort sett har vært så heldig å få gjøre nøyaktig det jeg har hatt lyst til. Og det er jo en velsignelse bare dèt, og det er på langt nær alle som er like heldige.

De siste årene så har bursdagene blitt preget av spesielle "tema", uten at jeg har planlagt det. I fjor reflekterte jeg en del over sykdommen ME. Jeg har en venninne som er rammet av denne sykdommen, og hun er så flink til å være åpen om sine opp- og nedturer, og jeg har lært mye av ting hun har delt i sosiale medier, både artikler, faktastoff, og personlige beretninger. Det er så lett å dømme folk med "usynlige sykdommer", og derfor er det så viktig å øke folks bevissthet og kunnskap så vi kan legge bort de holdningene og den forutinntattheten vi ofte har. Jeg skrev et innlegg om henne og markeringen på den internasjonale ME- dagen (12. mai) som kan leses her: Millions Missing.

I år ble bursdagen preget av Corona, naturlig nok. Verden handler om Covid19 i disse dager (med mindre du bor i Nord- Norge, her klages det heller på været).

Personlig, å våkne til flagg og snø, helt ypperlig!
Lang Champagne- frokost på terrassen.

Etter en stund kom sola og forandret lys og landskap.


Snart kommer sparken fram!

Liten bursdagsturtur opp i lia.



Det å har bursdag er jeg stor fan av, og uansett hvor jeg er i verden så har jeg alltid gjort dagen til noe helt spesielt. Jeg har lært at det ikke nødvendigvis er hvor man er rent geografisk som gjør dagen spesiell, men det kan absolutt gi den et løft. Aller viktigst er det at man gjør det som føles riktig, og er tro mot seg selv. Da vil dagen bli fin uansett. Jeg har prøvd flere typer feiringer, både alene og sammen med noen, inn- og utland:

2015: Coopen i Beiarn, Glimt fra vakkerbygda
2016Paris
2017Vegas baby!
2018 ble også: Las Vegas
2019Wien og Oslo
2020:

Hytta! Drømmedestinasjonen min for kveldens feiring. Kontrastene i livet kan være så fantastiske! 

Man kan trygt si at jeg er en særdeles reiselysten person, og jeg har nok dessverre satt mitt CO2- avtrykk så det holder. Men i hverdagen (og det er jo de det er flest av *trøster meg selv*) så kjører jeg ikke bil, bruker uten unntak kollektivtransport mellom Beiarn og byen, kjøper ikke nye klær/ting før jeg må, ser ikke på datomerking og kaster ikke mat. Håper det veier opp litt.

Happy Birthday to me!

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park