Fiskegrateng med rester

Noe av det beste med å ha litt fiskerester i kjøleskapet er at det er kjempelett å slenge sammen en fiskegrateng. Du slipper matsvinn, og får i tillegg en deilig, sunn middag. Jeg har en grunnoppskrift som jeg kan finne på å variere litt fra gang til gang, men i hovedsak er den slik;

75 g grov makaroni
2 ss meierismør
3 ss hvetemel
Ca. 4 dl melk
1 stk purre
4 stk egg
Det du måtte ha av fiskerester. Jeg har selv brukt det meste, f.eks. røkt torsk, laks, reker, fiskeboller osv, og har enda ikke opplevd at gratengen har fått noen usmak.

Salt, pepper og muskat etter smak.
Griljermel/brødrasp

Kok opp makaronien og sil av vannet. Smelt smøret i en kjele, og tilsett hvetemel. Bruk lav varme og rør blandingen jevn, spe med litt og litt av melken. Skru opp varmen litt, og la sausen tykne mens du rører. Tilsett kokt makaroni, oppkuttet purre, fiskerestene, salt, pepper og muskat. Hvis jeg har rester av grønnsaker i kjøleskapet (som brokkoli og blomkål) har jeg dette også oppi. Hvis sausen blir veldig tjukk, sper jeg med litt ekstra melk eller vikingmelk (kondensert melk).

Skill eggene, og bland eggeplommene inn i sausen. Pisk eggehvitene stive, og vend dem også inn i blandingen.
Fordel røren i en smurt ildfast form. Strø griljermel på toppen. Jeg pleier også å variere med å ha litt revet ost og oregano på toppen. 

Stekes midt i ovnen på 180 °C i ca. 40 minutter.
Jeg pleier å servere gratengen med salat, kokte poteter og smeltet smør.
Enjoy!

 E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park