Ny Podcast- favoritt med Bruce Springsteen og Barack Obama

I februar fikk jeg en herlig nyhet fra Spotify; "Renegades: Born in the USA". En ny podcast med selveste Bruce Springsteen og selveste Barack Obama. Lykke! Det er sånn med meg at jeg blir interessert og fasinert av smarte folk som kan sine saker, selv om jeg ikke nødvendigvis ikke er 100% enig i alt de sier. Når det er godt argumentert og vedkommende tydeligvis har gjort grundig research (ikke bare Dagbladet og Facebook), tenker jeg at jeg også kan lære noe. Når det gjelder podcaster med amerikanske politikere, så er det ikke nødvendigvis akkurat politikken jeg ikke kjenner meg igjen i, men miljøet de beskriver. Springsteen og Obama snakker mye om USA, den amerikanske drømmen, raseskille, og en hel del andre ting. Og selv om det er mye (det meste egentlig) jeg ikke har erfart fra min egen oppvekst og i livet ellers, så er det utrolig interessant å høre to sammensatte, smarte mennesker snakke om og dele historier fra sine liv. Jeg sitter midt i bygdenorge og føler plutselig at jeg får en liten smakebit av en helt annen verden. Det gjør at når jeg leser nyheter og hører historier om USA om amerikanerne som jeg ellers ville ha hatt en mer dømmende holdning til, blir jeg heller mer ydmyk og tenker at historiene er så mye mer sammensatt enn vi aner.
Midt i det mer seriøse, så er det også prat om musikk. Selvfølgelig! Noe annet ville ikke bare vært litt underlig, men direkte skuffende for oss Bruce- fans. Så da Bruce fortalte hvordan ideen om et Broadway- show ("Springsteen on Broadway") ble født, skjerpet jeg hørselen momentant. Barack fortalte også om bakgrunnen for den berømte minnetalen han holdt under en begravelse i Charleston i 2015 hvor han sang "Amazing Grace". 

"Springsteen on Broadway" så jeg i 2018, og det ble mitt første, store møte med The Boss. The Boss inntar Broadway

Bruce har vært en god venn av Barack lenge, og spilte i Det hvite hus flere ganger under hans presidentskap. I podcasten fortalte han om disse musikkoppdragene, og sa at det var da alt det offisielle var over at musikken virkelig levde. Da begynte musikerne å jamme og hele atmosfæren var mer løssluppen. Da presidentskapet gikk mot slutten, ville Barack gjøre noe spesielt for sine ansatte som hadde vært med ham hele veien. Og han ønsket å ha en mindre, privat konsert i Det hvite hus, og at Bruce skulle spille. Bruce takket ja, og hadde funnet ut at han ønsket å gjøre noe annerledes. Så i stedet for å bringe inn hele bandet sitt, tok han det hele helt ned; det var kun ham selv, gitaren, ordene og musikken. Ikke visste han hvordan mottakelsen ville bli, det var jo et eksperiment (ikke engang kona, Patti, visste hva som skulle skje). Det viste seg å være grunnmuren på det som senere ble et suksessfullt Broadway- show. Det falt også i smak hos de celebre gjestene i Det hvite hus; Barack henvendte seg til Bruce etter konserten og sa "Dude, you gotta do this for some other people". Han ville ikke være så grådig at det var kun ham og den lille forsamlingen som skulle få oppleve dette.

Bruce tenkte at hvis han skulle gjøre dette, så måtte det bli i et intimt lokale for han trengte total stillhet for at det skulle fungere som det hadde gjort den kvelden i Det hvite hus. Valget falt på Walter Kerr Theatre på Broadway med 960 sitteplasser. Sannsynligvis et av de minste lokalene Bruce har spilt i de siste 40 årene. 5 kvelder i uka, 2 timer og 20 min, totalt 236 show. Og i 2 timer og 20 minutter holdt han publikums oppmerksomhet uten å miste den et sekund. Han eide den scenen. Jeg snakker av erfaring, I was there. Jeg var så oppglødd da jeg kom hjem til husverten min at hun sa "It looks like you had the best sex of your life!". Jadda!

Om Broadway- showet sa Bruce selv "All of it together is in pursuit of my constant goal to provide an entertaining evening and to communicate someting of value".




Jeg kan virkelig anbefale podcasten "Renegades", enten du er fan av Bruce og Barack eller ikke. Det er to mennesker som har opplevd en del i sine liv og deler raust av sine erfaringer og refleksjoner. 

Idet jeg skriver dette kom "Radio Nowhere" på radioen. Deilig med Springsteen både her og der!

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park