Ostekake med cottage cheese

Jeg synes det kan være praktisk i blant med en rundkake uten steking. Det føles som det går litt fortere, selv om det tidsmessig oftest blir omtrent likt. Derfor har jeg en oppskrift på en ostekake jeg har laget mange ganger, og selv har jeg ikke tenkt over at det er en spesiell ting at det er cottage cheese i den. Men det har jeg lært etter hvert at ikke alle er så vant til, og så klart; ikke alle liker cottage cheese. Men min erfaring er i hvertfall at de som har fått osten i denne deilige ostekaken har ikke kommet med en eneste klage. Enten er de høflige, ellers er den bare rett og slett nydelig god. Jeg satser sterkt på det siste.

Enjoy!

Bunn:

300 g Digestive- kjeks
150 g smør

Krem:

3 dl kremfløte
1 lite beger cottage cheese (samme om det er mager eller vanlig)
3 dl lettrømme
100 g melis
1 ts vaniljesukker
1 pk sitrongelè
2,5 dl vann

Eventuelt 1 pk gelè til lokk på toppen.


Smelt smøret i en kjele.

 Knus kjeksen i en bolle.

 Tilsett det smeltede smøret og bland godt.

Sett en kakering direkte på kakefatet så slipper du å bruke bunnen på springformen. Det blir lettere og skjære og kaka ligger stabilt og trygt.

 Trykk blandingen godt utover helt til kanten av springformen. Sett i kjøleskapet mens du lager kremen.

Pisk fløten til passe stiv krem.

Ypperlig anledning til å bruke en utgått rømme jeg hadde stående. Og for ordens skyld; lukt og syn (i tillegg til smak helt til slutt) fortalte meg at denne var helt i orden.

Bland rømme, cottage cheese, melis og vaniljesukker inn i kremen. 

Lag sitrongelè som anvist på pakken, men bruk bare 2,5 dl vann. Når denne er ferdig kan du gjerne sette kjelen i kaldt vann i oppvaskkummen så den skal bli avkjølt fortere. La den bli litt stiv før du blander den sammen med resten av kremen. Sett deretter kremen i kjøleskapet så den bli fastere før du skal ha den over kjeksbunnen. Hvis kremen er for flytende vil den bare lekke ut av formen.


Sett så kaka i kjøleskapet til kremen er helt stiv. Så kan du lage gelèlokket til toppen av kaka. Dette er ikke et must dersom du vil gjøre baksten litt enklere, kaka er herlig smakfull som den er. Men har du tid og lyst så blir det unektelig enda et hakk bedre med gelèlokket på toppen, i tillegg til at det ser dekorativt og flott ut.

På denne kaka brukte jeg blåbærgelè, men bruk det du liker best. Lag gelèen som anvist på pakka, og la den bli litt stiv før du heller den over kaka

Sett kaka på nytt i kjøleskapet til gelèen er helt stiv.

Fjern kakeringen, og voilà!



Nytes best i godt selskap.



 E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park