Et glass til og teorien om lykkepromillen

 

Riksteatret "Et glass til" 

Stormen Konserthus i Bodø

"Et glass til" er opprinnelig en dansk film fra 2020: Druk. Regissert av Thomas Vinterberg. Den tar for seg teorien om en såkalt "lykkepromille"; at vi mennesker er født med en halv promille for lite i blodet, og at alkohol åpner sinnet og slipper kreativiteten løs. Så da 4 gymnaslærere bestemmer seg for å teste dette ut, er det duket for mange interessante episoder under arbeidet i "vitenskapens navn".

Til å begynne med går det veldig bra, det milde "sløret" alkoholen bringer med seg gjør lærerne mer avslappet, livlige og engasjerte i jobben sin. Jeg skal ikke avsløre hele handlingen, men dette gledelige snur gradvis, før det hele ender i tragedie. 

En spennende teori å få se i full utfoldelse på scenen, man sitter igjen med litt blandede følelser. Jeg synes jo selv alkohol bringer mye gøy med seg, og ignorerer litt for lett forskning som beviser hvor skadelig det er. 

Skuespillerne var helt topp, og de holdt energien oppe i 1,5 time uten pause. Dette hadde de opplagt gjort før, og stemmebruken og artikulasjonen var en nytelse å oppleve for en skuespillernerd som meg. 

Et sitat av Søren Kierkegaard som festet seg hos meg var følgende: 
Å våge er å miste fotfestet en liten stund. Å ikke våge er å miste seg selv. 
Akkurat i dette teaterstykket hadde det en egen betydning, men jeg kjente dette sitatet traff meg som en livsvisdom langt forbi lykkepromille og alkoholmisbruk. 

Det er sjelden jeg har noe antrekk planlagt til noe som helst. Men så strikket min gode venninne vanter til meg av det samme garnet som mamma en gang strikket et skjerf. Og da jeg fikk dem tenkte jeg at de skal jeg ha på meg når jeg skal i teater, med skjerfet og den hvite London- kåpa mi. Små ting, stor betydning. I hvertfall for meg. 

Middag med typen og en venninne først, og en dessert som var for herlig til ikke å forevige på et bilde. 


Sven Nordin, Ingar Helge Gimle, Christian Skolmen og Nader Khademi. 4 skuespillere det var en stor glede å oppleve i aksjon i Stormen. 

Filmen "Druk" vant faktisk Oscar for beste fremmedspråklige film i 2020. Og da jeg leste meg opp om filmen fant jeg ut at regissør Thomas Vinterberg mistet sin datter (Ida) i en bilulykke 4 dager inn i innspillingen av filmen. Sjåføren i den møtende bilen hadde hatt oppmerksomheten på mobilen sin, og krasjet inn i Idas bil. Ida skulle opprinnelig spille datteren til Mads Mikkelsen i filmen. Regissør Vinterberg dedikerte filmen til sin datter, som hadde hatt troen på prosjektet og manuset fra første stund. 


I 2023 testet Ronny Brede Aase teorien om lykkepromille. Det kan jeg anbefale å lese litt om, for det er faktisk ganske interessant. Ronny er jo en kjent "ølhund" og det er kanskje nærliggende å tro at han ville seile gjennom et sånt eksperiment uten problem. Spørsmålet han stiller seg er: Blir jeg bedre i jobben min med lykkepromille? Og jeg tror til og med han selv blir overrasket over hvor slitsomt det er å kontinuerlig holde promillen oppe. 

Riksteatret og "Et glass til" spilles på Christiania Teater til høsten, så har du muligheten kan jeg absolutt anbefale dette stykket. Man forlater teatersalen med en litt ettertenksom følelse.


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park