Taktfoten i full sving på Oslo Military Tattoo



Det er litt interessant at noe som er relatert til militæret også er noe jeg er veldig begeistret for. Men det stemmer altså, for oppvisninger fra drilltropper, korps og dansere har gitt meg gåsehud fra jeg opplevde det live for første gang i Edinburgh, og det har jammen meg blitt 14 år siden. 

Jeg har sett det på tv så klart, ikke minst Kongens Garde på 17. mai. Men det var da jeg satt bare noen meter unna troppene at jeg virkelig følte gåsehuden melde seg. Og jeg har opplevd Edinburgh Military Tattoo to ganger, noe jeg er veldig takknemlig for. Så da jeg fikk billetter av typen til jul og så det skulle være i Oslo ble jeg først overrasket. Jeg har egentlig ikke fanget opp at vi har en egen Tattoo i Norge. Og så ble jo neste spørsmål; kan det bli like bra som i Edinburgh? 

Det begynte i hvertfall storveis, for vi hadde Premium- billetter. Det er ikke noe jeg hadde valgt selv tror jeg, men nøt veldig godt av å ha fine plasser og ingen kø. I tillegg fikk vi matservering før showet startet. 

Maten sto og ventet på oss da vi kom, og det både smakte godt og godt ut. 


Og så var vi i gang! Solisten i kveld var Knut Marius Djupvik, vinner av Stjernekamp og en stemme som vekket hele følelsesregisteret i løpet av showet. 

Band of the Royal Air Force Regiment, Storbritannia. Disse deltar ofte i vaktskiftet ved Buckingham Palace i London, Edinburgh Military Tattoo og bidrar på bl.a. flyshow og arrangementer. 


Jeg fanget opp en liten morsomhet, og dette er altså et bilde av typen som viser dama ved siden av seg at Bodø/Glimt leder fotballkampen mot Rosenborg, og hun gir ham tommel opp. Fotballfans altså, de finner hverandre overalt. 

Dette var utrolig fascinerende, den amerikanske The Marine Corps Silent Drill Platoon. Ingen musikk, ingen kommandoer, bare lyden av trinnene og våpnene (som det sto i programmet at veier 4,8kg!). Veldig stilig å se på. 



En av soldatene mistet våpenet, og da kom det en offiser, fortsatt like lydløst, og plukket opp våpenet, rolig, taktfast og kontrollert som om også dette var en del av showet. Vi hadde et vennepar som så Tattooen dagen før, og da var det ingen som mistet våpen, derfor vet vi at det ikke var regissert, men man kunne jammen meg ha trodd det med tanke på hvor glatt de "ordnet opp". 

Marinens Musikkår, Sverige. 

Knut Marius Djupvik synger "Bou Doi" fra musikalen Miss Saigon. 



Legg merke til han som springer rundt med kameraet her. Dette showet ble filmet, og blir sikkert sendt på tv en gang dersom noen er interessert. Om det ikke blir det samme som liveshowet kan det jo være fengende likevel. 

Hallo gåsehud! 


Luftforsvarets Musikkorps. 


Den Kongelig livgardes musikkorps, Danmark. 

Top Secret Drum Corps fra Sveits. Dette er ikke et militært korps, men består av 25 musikere med vanlige jobber ved siden av. De var i 2003 den første ikke- militære aktøren som ble invitert til Edinburgh Military Tattoo. I 2023 var musikerne medvirkende til filmen Mission Impossible sin tittelmelodi. Skuespiller Tom Hanks ble så imponert over forestillingen deres da han så dem opptre på konserten for Dronning Elizabeth IIs Platinum Jubilee, og ønsket dem med i filmen. 



Fra sekundet teppet gikk opp og skotske Pipes and Drums kom masjerende ut hadde jeg ståpels og fuktige øyne om hverandre. Bare lyden av sekkepipene gir meg en dragning mot Skottland og noe som kanskje ligner på hjemlengsel. Når i tillegg Edinburgh Castle syntes i bakgrunnen, og Ceilidh- danserne kom sprettende ut, var det hele komplett. 






United States Marine Drum and Bugle Corps. 

Duell mellom sveitsiske og amerikanske trommer. 


Og så vår egen stolthet :

Hans Majestet Kongens Garde. 


Det eneste som gjør meg mer patriotisk enn skottene, er vår egen Kongens Garde. Man har vokst opp med dem på 17.mai, men du verden å oppleve dem på ordentlig er noe helt spesielt. Presisjon er bare forbokstaven. 

The grand finale, og alle aktørene er på plass til fremføringen av "Ja, vi elsker" og Beatles sin "With a little help from my friends". 



En stor musikalsk opplevelse som jeg virkelig er takknemlig for, og "taktfoten" gikk ustanselig under hele showet.


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park