Kongelige fotografier i Dronning Sonjas Kunststall

I februar i år åpnet en utstilling i Dronning Sonjas Kunststall som heter "Kongelige fotografier- øyeblikksbilder fra 1890- 1990". Som den royalisten jeg er så var dette var på toppen av lista mi ved første Oslo- besøk. Som sagt, så gjort. 

Dette var opprinnelig en stall fra 1849, men ble pusset opp og åpnet som arena for kunst og kultur i forbindelse med Dronning Sonjas 80- årsdag i 2017. Men alle spor er ikke borte, det er ingen tvil om at det har vært en stall når man kommer inn, og du kan fortsatt se båsene. Dette gir en ekstra dimensjon til opplevelsen, det hele bærer preg av at vi nå er på kongelig område og her skal vi oppleve kunst, men samtidig befinner vi oss i en stall. Dette liker jeg. 

Denne utstillingen viser Kongefamiliens egne fotografier, helt tilbake til Dronning Maud og Kong Haakon. 

Kronprinsesse Sonja besøker Stalheim, 1974. Her var jeg med Follo Folkehøgskole i 2007 og kjenner igjen utsikten til Stalheimskleiva fra Stalheim Hotell. 

Natt til 9. april 1940 ble Kronprins Olav informert om at en tysk flåte var på vei inn Oslofjorden. Det ble bestemt at Kronprinsesse Märtha og barna skulle forlate Norge og reise til Storbritannia. Bildet over er av Kong Haakon i det han forlater norsk jord med HMS Devonshire i Tromsø, 7.juni 1940. Bildet under er tatt av Prins Harald for å få utstedt nødpass.

Her er genseren han hadde på seg. 

Jeg må si det var litt spesielt å stå sånn og se på noe som "var tilstede" på en dag som dette. En dag som var av så stor historisk betydning, og som man selv har lest og hørt så mye om. Mest kjent i nyere tid er nok den norske spillefilmen fra 2016 som omhandler "Kongens nei".

Det er jo egentlig bare en strikket genser. Men likevel, den symboliserer mer enn et godt håndarbeide. 

Kronprins Olav i Yellowstone nasjonalpark, 1939.

Kronprinsesse Märtha under amerikareisen 1939 (over) og Dumfries i Skottland 1942.

Prinsesse Maud. Hun var en ivrig hobbyfotograf, og hver høst limte hun sine bilder inn i album. Det finnes 44 album etter henne i De Kongelige Samlinger. 

Her kan man lettere se at galleriet også har vært en stall. Og midt i rommet var det en gjenskapelse av Dronning Mauds arbeidsværelse på Appleton House (kongelig eiendom i Norfolk, Storbritannia). 
Rommet er gjenskapt ved hjelp av gamle bilder, og det var utrolig fascinerende å se hvor stor glede av fotografier denne dronningen tydeligvis hadde. 


På hver minst ledige flekk var det fotografier, store og små, med og uten ramme. 



"Change of guards" er litt annerledes i Norge i forhold til i Storbritannia, men artig å observere likevel. 

Den royale opplevelsen avsluttes med noe som i hvertfall for meg føles tilnærmet royalt: kake på Pascal. 



E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park