Elggryte med vikingmelk

Vi er så heldige å få en solid porsjon elgkjøtt fra lokale jegere hver høst. Sånt blir mye matglede av. I min oppskrift på viltgryte så bruker jeg så godt som alltid Vikingmelk. Jeg liker den enda bedre enn fløte, og den er en del av grunnsortimentet i mitt kjøkken. En stor fordel er også den lange holdbarheten, så slipper man å planlegge så lenge i forveien, og man unngår fløte som går ut på dato.


Here goes:

800 g elgkjøtt
400 g sjampinjong (eller annen sopp)
2 stk løk
3 fedd hvitløk
3 dl rødvin
3 dl vann
1 terning kjøttbuljong
3 dl Vikingmelk
1 dl creme fraiche
1 ss ripsgelé

Krydder etter smak, jeg bruker rosmarin, havsalt og pepper.

Meierismør til steking.

Kutt kjøttet i passe store biter og krydre med rosmarin, salt og pepper. Jeg lar kjøttet ligge en times tid i en pose eller i en dyptallerken for å la krydderet trekke inn.

Hakk opp sopp og løk så det er klart til etter at du har stekt kjøttet.


Stek kjøttet i en stekepanne med ordentlig smør, og ha det deretter over i en litt stor gryte etter hvert som det er ferdig stekt. Så steker du løk og sopp i samme panne, tilsett mer smør etter behov.

Ha alt over i gryten, hell rødvin i pannen la det koke til alkohollukten forsvinner. Vinen trekker til seg alle de deilige smakene fra krydderet og grønnsakene. Hell vinen over i gryten. Tilsett Vikingmelk, buljongterning og vann.
For å utnytte alle rester av Vikingmelka så skyller jeg boksen med vann som jeg tilsetter i gryta. Bare pass på at det ikke blir så mye mer enn 3 dl vann totalt i gryta, det kan bli litt mye.

Smak til med ekstra krydder. La gryta putre på lav varme så lenge du har tid, gjerne et par timer, men minimum en halvtime. Til slutt røres ripsgelè og creme fraiche inn, og evt. ekstra krydder.
Server med poteter, ripsgelè og en enkel salat.

E x

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park