Banankake med karamell

Matvaner endrer seg med tiden, og før spiste jeg ofte banan, mens nå går det i perioder. Nylig hadde jeg tilfeldigvis en banan liggende og var i tillegg på utkikk etter en ny herlighet i kakekategorien. Så da jeg fant en oppskrift på Tine sine hjemmesider som ga meg både kake, banan og karamell, da var jeg slettes ikke vanskelig å be. 

Jeg har laget egen vri på originalen, but here goes:

Sett stekeovnen på 180 grader. 


Lag først karamellen:

75 g smør

3/4 dl sukker 


Smelt smør og sukker i en kjele på middels varme. Rør jevnt til det har blitt karamell. Jeg opplevde at karamellen skilte seg, men da er det store Internettet godt og ha, og jeg lærte at jeg kunne ha i en skvett fløte og blande godt for å binde karamellen igjen. Som sagt så gjort, og jammen fungerte det helt utmerket. 

Hell den ferdige karamellen i en bakepapirkledt springform. Smør kantene på springformen med litt smør for å unngå at kaka setter seg fast. 

Kutt opp 1-2 bananer og legg oppå karamellen. Hakk opp nøttene og dryss over bananene. 


Til selve kaka:

3 egg
2 dl sukker 
2 dl hvetemel 
1 ts bakepulver 
150 g smør
1/2 dl hakkede nøtter (f. eks. mandler eller hasselnøtter) 

Smelt smøret i en kjele

Pisk egg og sukker til det blir hvitt og luftig, tilsett deretter hvetemel og bakepulver. Til slutt blandes smøret inn i røra. 
Hell røra over karamellen i springformen og stek kaka midt i ovnen i ca 35 min. 
Avkjøl kaka litt før du hvelver den over på et serveringsfat. 


Dra forsiktig bakepapiret av kaka. 
En fryd for øyet, i hvertfall for denne kakemonsen. 

Kan gjerne serveres med litt pisket krem. 

"Happiness is a piece of cake". 


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park