Fine påskedager kom og gikk

Det er en gave å ha en så fleksibel jobb at jeg kan feire påsken på etterskudd, og heller arbeide i selve høytiden. Det er en egen stemning på sykehjemmet i helger og på helligdager, de fleste har pyntet seg, det er ekstra god mat, flotte kaker til kaffen, og mange får besøk fra familiene sine. Det er fine dager å være på jobb, og så får jeg enda flere fine dager etterpå når også jeg tar påskefeiringen. Vinn - vinn. 

Sør oppmerksomhet fra en kollega på jobb.
 

Earth Hour 2024 var den 23. mars. Målet er at man skal slukke alle lys i en time, og forhåpentligvis skape bevissthet rundt måten vi behandler jordkloden, ressursene, dyrene og naturen rundt oss på. 

Påskeegg til Bonden. 

Selv om både vær og temperatur veksler mye i vår del av landet, så går det unektelig mot vår og sommer. 

Forresten så veksler det mye sørpå også i disse dager, så vi skal ikke tenke at det bare er i nord vi må "stå han av"

Blomster fra både kjæresten og Beiarn Blomster og Gaver, sånt blir det påskestemning av. 


Tuvlia har fortsatt en del snø, men det hindrer ikke ivrige turgåere å ta seg hit, og heldige meg hadde en godt opptråkket sti å gå på. 

Iskanten i fjorden kan skimtes i det fjerne, men den trekker seg sakte tilbake for hver dag som går. 

Hjemmelaget eggelikør hører til i påska, oppskrift her - - - > Likørherligheter

Men nå for tiden gjør jeg denne prosessen veldig enkel: alt i kjelen og koke opp. Mindre tidkrevende, samme gode smak (etter min mening). Skal jeg servere gjester siler jeg likøren, men for bare oss på Prærien kjører jeg på med den lettvinte metoden og har ikke fått klager enda. 

Lite slår en saftig suksessterte, og jeg lager den gjerne dobbel, altså to bunner med krem mellom. Det er tross alt påske og enda lenge til noen bikinisesong. Men helt ærlig, kaka hadde jeg kost meg med om det mot formodning skulle noen bikini på også. 

Dette har også blitt en tradisjon i heimen, og en ekstra bonus med den passende påskefargen på smørkremen. 

Ostesufflé er en herlighet jeg lager relativt ofte, og sparer aldri på osten---> Ostesufflé med trøkk

En venninne av meg var nylig i Spania og deltok på en vinsmaking hvor de serverte blå vin. Dette falt i smak hos henne, og hun kjøpte en flaske til oss i gave. Denne tenkte jeg ville passe i påsken og serverte den med ostesufflé. Den var søt og litt frisk, og faktisk var det litt bobler i. Det er nordmannen Åge Folkestad som har lansert denne spesielle vinen i samarbeid med vinprodusenten Bodega Santa Margarita. Han sier vinen er en hyllest til Middelhavet, og nå er den også å få kjøpt på Vinmonopolet. 

Gode klemmer fra gode venner <3

Både tegn på vår og på god helse; Bondens sommerblomster i sin spede begynnelse. 

Fredfylt øyeblikk ved elva. 
 

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park