Madame Tussauds med redde tanter

En av de mest populære turistattraksjonene i London er uten tvil Madame Tussauds vokskabinett. Jeg har vært her ved flere anledninger, men denne gangen var det med sirkuset mitt og det var en ekstra gledelig opplevelse.

Selve helten; Freddie Mercury. 

Det sies at delt glede er dobbelt glede, og vi var 6 stykker så her var det veldig mye glede, og latteren satt løst. 
Søster og Brad Pitt. "Let's misbehave." 

Leonardo DiCaprio

Beyoncé, med assistent. 

Ziggy Stardust/David Bowie

Harry Styles 

Er par som er omtrent like populære som kongeparet; David og Victoria Beckham. 

Reddet i skogen av Bruce Willis. 

"Shaken, not stirred."

Audrey Hepburn. 

"Mr Spielberg, I'm ready for my close- up."

Mine egne dronninger; Judy Dench og Helen Mirren. 

Barack Obama, vær så snill å komme tilbake til Det Hvite Hus. 

På "balkongen" til Buckingham Palace. 

The one and only Queen; Dronning Elizabeth II og Prins Philip.


I 2015 var jeg også på Madame Tussauds, da så det slik ut---> London kledd i mai. Og jeg husker jeg omtrent hadde kink i nakken av å gå anspent gjennom "the chamber of horrors", den skumle delen av museet. Jeg husker det var skuespillere i blodige og fæle kostymer som kunne komme rett imot oss, ingen berøring, men utrolig ubehagelig likevel. Men da vi var der nå hadde mye endret seg. Det var fortsatt ekte skuespillere i den mørke kjelleren, men de kom ikke bort til oss, de bare snakket. Det har kanskje vært hendelser hvor noen besøkende har reagert på opplegget, eller kanskje et resultat av restriksjonene under Covid 19. Uansett, for meg var det en gledelig endring! Men jeg visste jo ikke om det på forhånd, og trodde naturlig nok at det ville bli like skummelt som sist. Og i utgangspunktet hadde jeg håpet på at min yngste nevø skulle ønske å stå over da anbefalt alder for denne avdeling var 16 år (og han er 10). Men neida, her skulle man rett inn i mørket. Og jeg "allierte" meg med min svoger og fikk ham til å gå bak meg, så gikk jeg med ytterjakka som beskyttelse foran ansiktet. Og en av skuespillerne vi passerte var en politikvinne i et fengsel, og da hun så meg kommenterte hun "Yes, you better watch out". Og det kan jeg love at jeg virkelig prøvde på! 

Dette er opplagt ikke et passende sted for lettskremte meg. Men når det er sagt, så er det faktisk veldig bra laget. Og hadde jeg ikke vært så engstelig (eller livredd) så hadde jeg nok funnet mye interessant informasjon blant alle de forskjellige voksfigurene og informasjonsplakatene. Det var skummel musikk og lyder, de forskjellige rommene var akkurat så ekle som de burde være. Og noe jeg ikke kan huske fra sist jeg var her; lukten. Det var faktisk en spesiell og uggen lukt der nede, og den gjorde absolutt stemningen hakket eklere. 

Uansett, frøkena overlevde, og vi kom ut på "solsiden" i god behold og klar for en aldri så liten karusell gjennom Londons historie. 



Shakespeare i skrivemodus. 

Dette trodde jeg først var Napoleon, men etter å har søkt rundt på det store Internettet fant jeg ut at det er Lord Nelson, som har sin velkjente statue på Trafalgar Square. Men i Madame Tussauds har han lapp over øyet, og det er visstnok bare en myte. Nelson brukte en kort tid lapp over øyet for å forsterke inntrykket av en øyenskade han hadde fått under et slag til sjøs. Årsaken? Han ville sikre seg ekstra pensjonsrettigheter. 

Det er artig å bli minnet på at selv store personligheter for mange år tilbake hadde akkurat de samme problemene og økonomiske drivkreftene som oss i 2024.

Harrison Ford og nevøen slår av en prat. 

Star Wars. 

Prinsesse Leia. 

Hulken på farten. 

Kreative nevøer gjenskaper like gjerne voksfigurene. Jeg må i tillegg framsnakke min kreative søster som brukte et Batman- merke og sydde sammen et hull i buksa til min nevø før ferien. Det er så bra med det som repareres og ikke kastes. 

Med Spiderman på nye eventyr. 


Sånn så gjorde vi det for 9 år siden. 

Kjenner man er litt stivere enn for 9 år siden ja... 

Og jammen vanket det ikke en Oscarstatuett! 

Min første fikk jeg i 2015. "It's just so unexpected".

Dette var min 3. gang på Madame Tussauds, men utstillingene byttes stadig ut, så det er faktisk fortsatt like gøy som mitt aller første besøk i 2008. Og selv om noen personligheter fortsatt er der, som kongefamilien, så er det nye dukker så det føles ikke som noen repetisjon. 

Vi booket billettene på forhånd, og det kan være lurt spesielt i helger og høysesongene. Det er enormt mange som reiser til London, og som vil ha med seg Madame Tussauds. Billetter kan bestilles på nettsiden deres, hvor du får et spesifikt tidspunkt, og elektroniske billetter så du slipper unødvendig papir.

Det er litt rart egentlig at vi blir så oppglødd og engasjert over noen voksfigurer, men du verden så underholdende det er. Og museet er passe stort, man bruker omtrent 1,5 time der, så man rekker ikke å bli lei og det er veldig passende dersom man har barn med seg. 

Vi sees nok ganske sikkert igjen for flere underholdende voksgleder. 


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park