30 år med elvedans

(Bilde: the Irish News) 

Tiden flyr i godt selskap... og med god dans. Nærmere bestemt irsk dans. Den 30. april i 1994 var tidenes pauseinnslag i Eurovision Song Contest et faktum. Jean Butler og Michael Flatley var frontdansere da hele gruppen med dansere kom tordnende ut på scenen og bergtok publikum fullstendig. Jeg husker mamma sa hun ble helt tussete og måtte finne ut hva dette var. Man gjorde ikke bare et enkelt Google- søk på den tiden. Men i dag kan du finne klipp av hele innslaget på YouTube. 

Selve pauseinnslaget var på 7 minutter, men det var nok til både stående applaus og en enorm interesse for å få enda mer. Så kom "Riverdance: the show" i februar året etter, og det spilles rundt omkring i verden den dag i dag.

Og i løpet av alle disse årene etter denne aprildagen i 1994, har det blitt sceneshow, turnéer, nye koreografier, dokumentarer, og dansen har inspirert mange til å lære seg dansen selv, eller bruke det som trening.

Selv danset jeg irsk dans i noen år mens jeg bodde i Edinburgh. Det er faktisk kjempegod trening, og jeg husker en gang vi sto og gjorde noen "hoppe- øvelser" så hørte jeg et klirr på gulvet. Jeg svettet sånn at ringen min hadde sklidd av! 

I dag, 30 år etter, er det fortsatt en stor glede å se denne dansen og høre den fengende musikken. Jeg danser ikke selv lenger, men det er ikke lenge siden jeg så "Heartbeat of home" med min kjære bror i London 

Måtte denne dansen bare fortsette å imponere og glede publikum i enda mange tiår til. 


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park