Grov focaccia

Jeg har hatt en drøm om å ha egne tomatplanter i vinduet, og har en tenkt at det å bare kunne gå og plukke ned de små, saftige lekkerbiskene ved behov må være veldig tilfredsstillende. Og endelig har jeg fått muligheten!

Dermed var det også tid for å lage focaccia. Grov så klart, og med fersk hvitløk.

50 g gjær
9 dl lunkent vann
0,5 dl olivenolje
1 ts salt
500 g grovt sammalt hvetemel
500 g fint hvetemel

Bland gjær og lunkent vann i en bakebolle. Tilsett deretter mel, olje og salt. Jeg har skrevet halvt om halvt med grovt og fint mel i oppskriften, men jeg foretrekker personlig å ha en større mengde grovt mel og tilsvarende mindre med fint mel. Det er en smakssak, og det et bare å prøve seg fram.


Elt deigen godt med kjøkkenmaskin, den skal være ganske klissete. La den heve i ca 1 time. 

Lag en oljeblanding av 3 fedd hvitløk, 1,5 dl olje og det krydderet du liker best. Jeg bruker 1 ts av rosmarin, timian og oregano. For litt variasjon så kan du også tilsette en ts rosmarin i selve deigen, da får du en litt salt kryddersmak som jeg synes er veldig god (jeg gjør ofte det samme med pizzadeig og pai).

Hell deigen ut i en bakepapirkledd langpanne. Husk å bruke en litt stor form siden focacciaen hever seg ganske mye i stekeovnen.
Lag hull med fingeren på toppen av deigen, hell over oljeblandingen. Del cherrytomat i to og trykk godt ned i deigen Jeg pleier å dekke hele toppen med det for jeg elsker tomat! Strø på noen klyper havsalt.

Stek focacciaen på 200 grader i 15 - 20 min.



E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park